Fjällräven Abisko Shade - a nagyon kitalált nyári túranadrág

2020. május 04. 13:15 - Pellegrino

Környezettudatos high-end nadrág rengeteg ötlettel

Szokásommá vált, hogy minden techinkai cuccot szezonon kívül vásárolok be, mert akkor sokkal jobb áron juthatok hozzá egy-egy komolyabb túrafelszereléshez. A 2020-as év tavaszán a koronavírus helyzet miatt azonban az átlagnál többször botlottam bele féláras holmikba, így engedtem a kísértésnek, és megvettem a Mountexnél az egyetlen darab Fjällräven Abisko Shade nyári túranadrágot, ami pont a méretemben volt akciós.

1588148503501.jpgA rókás márka nem az olcsóságáról híres, de mivel egyrészt környezettudatosan gyárt, másrészt pedig tele van rettentő ötletes és funkcionális részletekkel, amik nagyon tetszenek, plusz már jóideje használok több ilyen gyártmányú terméket, ezért meg is bízom benne. Így aztán megleptem magamat ezzel a nadrággal a születésnapomra, ha már az idei tavaszi Caminóm elmaradt.

A rendelésnél nem aggódtam a méret miatt, mert van több másik nadrágom is a svéd márkától, így pontosan tudtam, hogy melyik lesz nekem jó. A sokat használt Keb lecipzározható nadrágomban ugyanis már több, mint 2.500 kilométer van, télire beszereztem egy cimborámtól alig használtan egy bélelt Fjällräven vadászgatyát (ami remekül teljesített -4 fokban), illetve a Keb EcoShell héjnadrágomra sem volt panasz, ezért nagyon kíváncsi voltam, hogy mi lesz más ebben a nyári ruhadarabban.1588254228219.jpgSzabása "regular" azaz normál, kicsit bővebb lábszárakkal. Nekem ez a fazon nagyon bevált: nem szűk, nem túl laza.

Az anyaga

Nem vagyok egy rövidgatyás ember (bár próbálkozom azért), de legtöbbször a hosszú nadrág a tuti nekem a túrákon. Egyrészt mivel így nem kell a napvédelemmel foglalkoznom a vádlimon, másrészt a kullancsok és az aljnövényzet miatt sem kell aggódnom. Ezek miatt szoktam az esetek 95%-ában a cipzáros nadrágomon is rajta hagyni a szárát, melegben pedig inkább kinyitom a szellőzőit oldalt és csak extrém meleg időben váltok rövidnadrágra.

1588253971358.jpg

Amikor megkaptam a csomagot azt hittem valami nem lesz okés, mert a boríték nagyon könnyű volt, mintha csak egy póló lenne benne. Ez a nadrág ugyanis mindössze 30 dekás (az én elég nagy, 52-es méretemben), ráadásul ebben benne van az egyébként rendkívül ötletes - bár szerintem nem feltétlenül hasznos - beépített derékszíj is (de erről majd később).

Csak összehasonlításképp: a lecipzározható szárú Keb Gaiters túranadrágom súlya 654 gramm, plusz külön (az egyébként rendkívül praktikus és könnyű) műanyag csatos derékszíja is közel 100 grammot nyom, így a 308 gramm a nadrágra ÉS az övre nagyon könnyűnek számít.1588583274173.jpg

Anyagát tekintve ez is G-1000 vászon, mint a többi rókás nadrágom, azaz 65% újrahasznosított poliészter és 35% organikus pamut keveréke, annak is a vékony, szellős változata, az AIR, hiszen nyárra vagy trópusi utazásokra szánja a gyártó.

Emiatt gyárilag nincs is levaxolva, hogy szellős maradjon és gyorsan száradjon, de természetesen igény szerint a többi G-1000 anyagú nadrághoz hasonlóan ez is vaxolható.1588254169900.jpg

A szokásos erősítések sincsenek rajta az ülepnél és a lábszárnál, mert az is vastag (=meleg) lenne, de szakadásgátlós "ripstop" szövésű. Emiatt aztán valamivel kevésbé lesz golyóálló, szóval lehetőség szerint nem fogom a tüskés bozótosban bevetni, bár valószínűleg az sem okoz majd neki komolyabb gondot, de én inkább igyekszem vigyázni rá.

1588256557169.jpg

A vizet viszont ez is lepergeti, ha pedig megázik, gyorsan meg is szárad, waxolással még ellenállóbbá tehető. Bár a viaszos felület javítja az anyag ellenállóságát, de érthető módon rontja a szellőzőképességét, ezért csak oda teszek vaxot, ahol jó a nagyobb védelem: a fenekére.

Szellőzés 

1588585539096.jpg

A szellőzésére nem lehet panasz, mert nem csak az anyagvastagságvékonyság szolgálja ezt, hanem számos egyéb hasznos apróság.

Ilyenek például az oldalsó szellőzőcipzárak, amik térdtől egészen a csípőig tartanak mindkét oldalon a rendkívül praktikus combzsebek mellett. Ennél a típusnál ráadásul már végre kétkocsis a húzózár (a Keb nadrágomnál még csak 1 volt), így nagyon jól variálható a szellőzése.

1588254149878.jpg

1588254115098.jpg

A derekánál hátul is van egy szokatlan és hasznos részlet. A túraingeknél használatos szellőzőnyílást építettek be a teljes derékrész hosszán 4 részre osztva, ami belül egy jól kitalált szellős hálós részt takar. 

TIPP: Én nagyobb melegben néha a sliccet is kissé kinyitom, így jobban tud járni a levegő a csípőm környékén.

 Zsebek

A zsebeket ezen a nadrágon nagyon kedvelem, mert itt is a másik nadrágomnál már megszokott helyeken vannak ugyanazok a jól bevált megoldások, így nem kell keresgélnem: pontosan oda tudok mindent pakolni, ahová a Keb nadrágomba szoktam.

1588254023362.jpg

Farzsebe ennek sincs, a két zsebe belül hálós (gondolom a súlycsökkentés és a jobb szellőzés érdekében), elől pedig két praktikus cipzáras combzsebe van.

Az egyik a térképtartó, a másikban pedig található egy kis extra sztreccses belső zseb az apróbb holmiknak, a jó minőségű YKK cipzár húzókáján egy praktikus bőr fogantyú van. Bár ezt, mivel nyári/trópusi nadrág, ritkán használja az ember kesztyűben, mégis könnyebb így nyitni, hogy nem kell odanézve keresgélni a húzókát, főleg ha gyorsan kell valami a zsebből.
1588253985022.jpg

Az oldalzseb hálójára nyomtatva hasznos vaxolási tanácsokat olvashatunk. Szerencsére ez a művelet egyébként rendkívül egyszerű, bátran belekezdhet bárki, de ha bizonytalan vagy és érdekel a dolog, itt írok a témáról bővebben.

TIPP: Én egy erősebb hajszárítóval vaxolom a ruhákat, így nem kell a vasaló talpát összekenni.

Derékrész

A  már említett innovatív műanyag csatos könnyű és vékony vászon derékszíj is jópofa dolog, mert fixen oda van varrva a nadrágba, ráadásul úgy, hogy nem is kell feltétlenül kicsatolni, ha le akarjuk venni a ruhát. 

1588254058365.jpg

A slicc felett dupla gombot találunk, a húzózár mögött pedig egy kellően széles anyagdarab védi a becsípődéstől az alsóneműt és a "koronaékszereket".

A megoldás ugyanis az, hogy az öv csatja nem középre került a gomb fölé, mint ahogy azt az átlagos öveknél megszoktuk, hanem a gomb mellé a jobb oldalra, míg a másik vége a gomb bal oldalára van bevarrva. Így maga az öv valójában nem is ér teljesen körbe, de ilyen módon nincs is rá szükség.1588254185482.jpg

Ami nem feltétlenül tetszik ebben a megoldásban az az, hogy a komplett öv rejtve van, így nem lehet rá sem felakasztani dolgokat (például bicskát, vagy multitool-t stb), sem a levarrott vége miatt felfűzni rá.

Ennek oka az lehet, hogy nem ér körbe az öv, így ha valamibe beleakad, vagy túl nagy súlyt akasztunk rá, akkor minden tehelés a levarrott végeire nehezedik, ami adott esetben sokkal könnyebben elszakad, mint egy normál öntartó körbefutó derékszíj. Így, az övet végig elbújtatva ez a lehetőség nem áll fenn.

Amikor az ember hátizsákkal használja, akkor a hátizsák derékpántja miatt úgysem tud az övre tenni semmit, így még jó is, hogy a derékszíj rejtve marad.

Összességében szerintem ez a megoldás kevesebbet ad, mint amennyit elvesz (könnyű beépített övet ad, de az ember nem használhat olyan derékszíjat, amilyet szeretne, plusz nem akaszthat semmit rá) ezért véleményem szerint, bár kétségtelenül innovatív és látványos, mégsem jó. Aki nem akaszt rá semmit vagy mindegy milyen övet hord, annak tökéletes, de valljuk be azért akadnak jópáran a másik oldalon.

1588254131529.jpg

A nadrág derekánál bal oldalon megtalálható még a praktikus akasztófül, amire karabínerrel kisebb dolgokat tehetünk. Ezt nagyon szerettem eddig is, örülök, hogy ennél a típusnál sem hiányzik.

Lábszár

Egyes Fjällräven nadrágok úgy kaphatók, hogy a lábszáruk hosszúra van hagyva és nincs beszegve. Így mindenki a saját méretére szegetheti a nadrágját a pontos és kényelmes illeszkedés érdekében. Na az Abisko Shade (és a Keb Gaiters gatyám, aminek az alja kamáslként funkcionál) nem ilyen.1588254006600.jpg

Mivel a szárakba egy-egy praktikus húzózsinór van integrálva, amivel a nadrágot szükség esetén a bokánkhoz, vagy a szárát felhajtva a lábszarunkhoz rögzíthetjük, ezért mindenképp javaslom, hogy aki nem olyan biztos a méretében, mint én, az próbálja fel a nadrágot vásárlás előtt.

Összegzés

Összességében nekem eddig nagyon tetszik a Fjällräven Abisko Shade nadrág, végül is emiatt vettem meg, de amikor megérkezett és jobban átnéztem, még jobban megkedveltem. Terveim szerint nyár vége felé "beleteszek" pár száz kilométert itthon, a szerzett tapasztalataimmal pedig majd bővítem ezt a cikket.

Kövesd a blogot Instagramon, iratkozz fel Youtube csatornámra és a Facebookra, mert lesznek még hasonló cikkek!

További teszteket, túrafelszereléses bejegyzéseket ide kattintva találhatsz!

become-a-patron-button-1_1.png

 

 Ha tetszett, nyomd meg a gombot!

arrow_outline_yellow_down.png

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://elcaminofrances.blog.hu/api/trackback/id/tr6015650762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása