Előkészületek - A megfelelő Caminós hátizsákok titkai

2017. március 27. 15:46 - Pellegrino

A zsák kiválasztása, amit 800+ kilométeren át cipelek majd a Caminón

A megfelelő hátizsák kiválasztása is döntő fontosságú lehet: nagyon nem mindegy, hogy mekkora, mennyi a súlya, milyen kényelmes, vagy mennyire izzasztó viselni stb.

hatizsak_yt_cover_pic.png

Ezen fontos szempontok miatt tehát a zsákokból is kipróbáltam jópárat, mielőtt emellett döntöttem:

fjaellraeven-friluft-45-turahatizsak_el_camino_francia_ut_2.jpg

Fjallraven Abisko Friluft 45 literes túrahátizsák

Mivel nem nagyon volt még tapaszalatom a hátizsákok terén, ezért igyekeztem megtanulni az alapokat. Először is meglepődtem, hogy létezik belőlük női és férfi változat, no és persze uniszex is. (A nőinél főképp a mellheveder és a derékpánt kialakítása más, érthető okokból) Ezen kívül a méreteire is oda kell figyelni. Ez pedig nem csak az űrtartalomra vonatkozik, hanem például az ember hátának a hosszára (torzóméret) is, mert ugyanaz a zsák nem lehet ugyanolyan kényelmes egy 150 és egy 190 centi magas embernek.

A megfelelő méretű hátizsák kiválasztása

A torzóméretünk lemérése után meg kell nézni, hogy az adott gyártónál melyik méretbe esünk bele -ez általában hasonló a ruhaméretekhez, tehát XS-XL méretek között szokott mozogni a spektrum- és a nekünk megfelelő hátméretű zsákokat kell próbálgatnunk.

Létezik belőlük állítható fajta, ahol a vállpántok kezdetének a magasságát egy tépőzáras megoldás segítségével állíthatjuk hozzá a hátunk hosszához a táska felfüggesztési pontját. A nem állíthatóaknál mindenképpen figyelni kell a méretjelzésre, ami többnyire a fentebb említett S-M-L szokott lenni. Nekem a magasságom miatt egy L-es zsák kell, szerencsére ez pont jó méretű.

optifit_hatizsak_beallitas_camino.jpg

Egy állítható hátizsák

Az űrtartalom tekintetében nagyjából a 30-45 literes zsákokat tartják ideálisnak a Camino-ra, mert ebbe belefér minden, ami kell, és elbírja az ember fia/lánya. Nem jó az sem, ha túl nagyot választunk, mert azt szinte biztosan túlpakoljuk, és cipelhetjük majd a felesleges plusz súlyt. Nyári meleg időre elég a 30-35 liter, téli vagy késő őszi indulásnál a meleg ruhák nagyobb mérete és súlya miatt azonban akár 40-50 liter körüli zsákra is szükség lehet.

Mivel itt összesen maximum 3 napi cuccot kell magunkkal vinnünk (mert ami 3 napra elég, az egy hónapra is elég Tomi cimborám szerint. Ebben totál igaza is van, hiszen mindenhol lehet ruhát mosni az út során) ezért ennek a zsáknak biztosan elégnek kell lennie.

A Decathlonban viszont van pár ilyesmi tábla ami hasznos lehet ilyen kérdéseknél:

turahatizsak_el_camino_francia_ut_megfelelo_meret_kivalasztas_1.jpgturahatizsak_el_camino_francia_ut_megfelelo_meret_kivalasztas_2.jpg

A szabály az, hogy ne haladja meg a zsákunk megpakolva a testsúlyunk 10%-át, de ha mégis, akkor is csak maximum 10 kilót nyomjon. Ebbe a magunkkal vitt minimum 1-2 liter folyadékot is bele kell számolni plusz a zsák önsúlyával is kalkulálnunk kell. Az én esetemben tehát maximum 9,5 kiló lehet a teher, ebből a zsák 1.350 gramm, a folyadék 1,6 liter, szóval három kiló alapból leugrik, marad minden cuccomra 6,5kg. Szerintem elég lesz.

A hátizsáknál a súly oroszlánrészét nem a vállaknak kell tartania, hanem a csípőcsontnak. Ezt sem tudtam eddig. Ezért a derékpántnak a csípőnkön kell ülnie, ezt kell meghúzni először, majd utána a vállpántokkal hozzáhúzni a háthoz a táskát. Az a jó, ha minél közelebb van hozzánk a csomagunk neheze, mert így nem húz el minket hátrafelé. Érdemes ezért pakolásnál odafigyelni, hogy a hátrészhez közelre tegyük be a nehezebb tárgyakat, kívülre a testünktől távol pedig a könnyebbeket.

a_turahatizsak_beallitasa_pakolasa_el_camino.png

A hátrész szellőzés tekintetében is lényeges. Én könnyen megizzadok nagy melegben, ezért mindenképpen hálós, jól szellőző hátú zsákot kerestem magamnak. Van egy kisebb hátizsákom városi használatra, aminek szivacsos a háta, elvileg az is szellőzős, nekem mégsem komfortos. Ez viszont általában csak a kisebb űrméretű zsákoknál létezik, ritka, hogy 50 liter körül is ilyen hálós legyen egy zsák. Ennél szerencsére jó a merevítés és a hát kialakítása is olyan, mint amit kerestem.

Vásárlás előtt nagyon fontos, hogy ne a szín, a márka vagy a dizájn döntsön! Próbálj fel többféle zsákot, tegyél bele súlyokat és azt vedd meg, ami a lehető legeslegkényelmesebb neked! Nem biztos, hogy ami a havernak a non-plusz-ultra kényelmes zsák az neked is meg fog felelni, mert nem vagyunk egyformák! Érdemes lehet egy kicsit többet rászánni a zsákra, ha úgy érzed, hogy a drágább zsák a kényelmesebb, hidd el, meg fogod magadnak köszönni az úton!

Ezen kívül fontos volt a tartósság és a praktikum. A márka nem tartozik az olcsóbbak közé, de mikor felvettem a hátamra kb. 6 kiló súllyal és sétálgattam a boltban, pár perc múlva el is felejtettem hogy rajtam van, annyira kényelmes volt. Ezt az érzést kerestem, ezért erre nem sajnáltam a pénzt, plusz hosszú távra terveztem. Balu barátom szerzett nekem kedvezményesen egyet a forgalmazótól, így olcsóbban megúsztam, kb. mintha egy hasonló méretű The North Face-t vagy egy jó Osprey-t vettem volna. Egyébként ezeket a márkákat is kipróbáltam, de nem győztek meg, illetve volt egy komolyabban leárazott Tatonka is amit szintén otthagytam a Mountex szentendrei outlet-jében.

Persze vannak más márkák is, amik nagyon jók a sokkal alacsonyabb árfekvésben is, ez csak az én privát véleményem és vágyam volt. A Decathlonos 14.000Ft körüli zsákok is nagyon jók, és például a Vaterán is ki lehet fogni jó vételeket. Fontos, hogy mindenképpen próbáljuk fel a zsákot mielőtt megvesszük, ne csak a márka, a dizájn vagy az ár döntsön. Ha ugyanis nem megfelelő például a hát hossza sok szenvedést okozhat az úton a legmenőbb márka is.

Én erre és a bakancsra szántam a nagyobb összegeket, a kapott kedvezménnyel éppen belefértem a tervezett keretembe. Szerintem nem lőttem vele bakot, de ezt majd a idő eldönti! Az biztos, hogy nagyon jó hírű tartós márka a Fjallraven, ezt például biztosan el is fogom tudni adni később viszonyag kis veszteséggel, ha esetleg mégsem válik be, vagy ha többé már nem lesz rá szükségem.

Amit ez a hátizsák tud (klikkelj a képre a galériához):

Én a kéket szerettem nagyon, de győzött a józan ész és a praktikum, mert a szürkén várhatóan kevésbé látszik majd meg az "út pora"

Az anyaga G-1000, ami a cég saját fejlesztése. Ezt írják róla a honlapjukon:

"A G-1000 saját fejlesztésű, védőruházatnak való, sokoldalúan használható ruhaszövet. Télen és nyáron is alkalmas viselet a szabadban eltöltött órák alatt. A sűrű szövésű anyag 65% poliésztert és 35% pamutot tartalmaz, és Grönland Wax-szal impregnált. A két anyagnak ez a kombinációja teszi a G-1000-et rendkívül tartóssá, légáteresztővé és széllel, vízzel szemben ellenállóvá.

A G-1000 egyúttal szúnyogálló is, és véd a nap alfa és béta sugaraival szemben. Tökéletes választás  a korlátlan kalandozásokhoz." Ez a szúnyogos rész itt a végén gondolom a ruháikra vonatkozik, mert amíg nem embervért szállítunk a zsákban, nincs jelentősége! :)

A mai (ilyen felhasználásra szánt) hátizsákok jellemzően nem vízállóak, mivel jóval kisebb súlyt jelent egy plusz esővédő huzatot vinni magunkkal, mintha vízállóvá tennék az egész zsákot. Azért egy minimális nedvességet persze kibírnak, de nem árt erre odafigyelni, és párásabb időben is inkább feltenni a huzatot a zsákunkra. Sokkal jobb, mint utána a nedves cuccainkkal küzdeni, vagy a zsákot szárítgatni.

Nagyon profi, könnyű és tartós zsákok még az Osprey hátizsákjai, ezek között is érdemes körülnézni! Az Exos-nak például csak 1050 gramm az önsúlya. Az Osprey saját fejlesztésű díjnyertes "Antigravity AG" hátrendszere is tökéletes lehet, mert jól szellőzik és rendkívül jól állítható.

A másik zsák, ami még versenyben volt nálam, mert akcióban igen jó áron kínálták az egy hasonló méretű Zajo volt. Amit tudni kell ezekről a zsákokról, hogy árban hasonlóak a rókáshoz (Fjallraven), tehát nem az olcsóak közül valók, de most éppen (2017 márciusában) féláras akció keretében a tudásához képest már nagyon baráti összegért a miénk lehetett! Ráadásul Klein Dávid is ezzel túrázik és segít a gyártónak a fejlesztésében. (Ennek utána is néztem és valóban, a Facebookon Dávid fotói között ott van a zsák, amilyet a boltban próbálgattam.) Az Trexpertes eladó srác András nagyon jó fej volt, jól elbeszélgettünk. Ő maga is járt már a Camino-n, ő javasolta például, hogy írjam ezt a blogot. Vagy ha blogra nincs kedve az embernek, akkor is írjon egy naplót ha teheti, mert neki is nagyon erős álmai voltak a zarándoklat alatt, kár lett volna veszni hagyni őket. András szerint mindenkinek fel kellene írni az utazást receptre, annyira rendbeteszi az embert fejben.

Nagyon remélem hogy így lesz!

UPDATE: A táska tökéletesen bevált, főleg a szellőzős hátrésze és a két hosszú cippzárja miatt, amivel szét lehetett nyitni a szálláson, mint egy sima utazótáskát. Nagyon könnyű volt benne emiatt pakolászni ellentétben a csak felülről pakolható táskákkal. Bár a súlya valamivel nagyobb, mint az ultrakönnyű zsákoké, tartósabb vászonból készül, amit nem kajál meg olyan gyorsan az UV és nem szakad olyan könnyen ha esetleg kicsit túlpakoljuk. Bár a legtöbben Osprey és Decathlonos zsákokkal mentek, én örülök, hogy ezt választottam, mert ezzel még pár évtizedig túrázhatok. Már két hosszú Caminót végigtoltam vele (Francia- és Északi Utak), most készülök a harmadikra (teljes Portugália) és nagyon jók a tapasztalataim, csak ajánlani tudom!

Közkívánatra elkészült Facebook oldalam, kövess ott is, ha nem szeretnél lemaradni a friss posztokról!

Az általam használt (a videóban is látható) hátizsákokat megtalálod itt:

Az összes felszereléssel kapcsolatos bejegyzés ide kattintva olvasható

Következő bejegyzés

Ez is érdekelhet:

A túrazoknik fajtái

A megfelelő bakancs kiválasztása

Túrabot - kell vagy nem?

Mindent a hálózsákokról

Ruhák

Egyéb hasznos holmik

Biztosítás, EU TAJ kártya

Az utazás megtervezése és költségei

Egy kis matek, vagyis mennyit költ az ember összesen az El Camino alatt?

Előzmények

Inspiráló filmek és videók

A Camino del Norte 0. napja

A Francia út 0. napja

Portugál Út útinapló Lisszabontól

Angol Út Ferroltól

Camino Finisterra

Norte felkészülés

Caminós Tippek, trükkök

A blog legeleje

Ha szereted, amit csinálok és támogatnád az utamat, vagy meghívnál egy szállásra, szendvicsre, üdítőre, sörre vagy egy kávéra virtuálisan, mostantól megteheted ide-, vagy az alábbi képre kattintva:

Csatlakozz hozzám Facebook-on, Instagramon és a Youtube-on is!

 

become-a-patron-button-1_1.pngHa tetszett, nyomd meg a gombot!

arrow_outline_yellow_down.png

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elcaminofrances.blog.hu/api/trackback/id/tr2312374633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

István Orgován 2017.04.11. 23:49:03

Szia Gábor!
Nagyon jó utat kívánok neked, és lelki felfrissülést az Út során. (az hidd el, meglesz :-) )
Pár gondolatot megosztok veled tapasztalatból.
Amit én hibának gondolok -de természetesen ez csak az én véleményem- a lábhűtés az Út során. Szerintem nem bölcs dolog a túra közben lábat áztatni, akármennyire is szárazra törlöd, a bőr felpuhul a víztől, és a legjobb bakancs és zokni párosítás mellett is a vízhólyag forrása lehet. Szóval, bármennyire is csábító a hűs patak, csak a napi etap után! (Mi a fiammal -aki 18 évesen csinálta végig tavaly- egyetlen vízhólyag nélkül megúsztuk.)
Amit a hátizsákokról írtál, nem rossz, bár én a 45 litert kicsit sokallom, valóban túlpakolásra ösztönöz. Mivel nyáron mész te is, mi is akkor voltunk, 35-35 literrel végigvittük, annak elégnek kell lenni. A hálózsák kicsi legyen, -kompressziós zsákkal- mert a meleg zsákra nem igen lesz szükséged abban az évszakban. Ha mégis fázósabb vagy, szinte minden albergue-ban vannak pokrócok, amit magadra dobhatsz. A Bakancsról... ahogy barátaid is mondják, egy túracipő is bőven elég, (én egy szivacs futócipőben mentem szinte végig, és kb 600km-nél lyukadt ki a talpa, akkor vettem egy másikat, oszt' jóvan :-) ) az első napok után mondhatni egyre több emberen láttam a bakancs helyett cipőt. Ne feledd, több mint 1 millió lépés, nem mindegy mekkora tömeget emelsz meg annyiszor. A költségek ugye nagyon szubjektívek, kinek milyen igényei vannak. Úgy kalkulálj, h az Út elején a 10 ojrós szállás lesz az alap, majd pár nap után ez lemegy 6-8 ojróra, az Út középső részén pedig az 5 eurós albergue a nagy átlag. (az árak semmit nem tükröznek a várható szolgáltatásról, ezt mindössze a szállásadó kénye-kedve dönti el. ) Majd az utolsó 100-150km-en ismét emelkedni fognak az árak olyan 10 eurora. Donativo szállás nem sok lesz, hacsak nem direkt keresed előre. Mi mindig "random" választottunk szállást, és így talán 2-3-ba futottunk bele. Az Utat pedig ne görcsöld/tervezd túl...hagyd, h vigyen magával. Nem lehet eltévedni, mi is térkép és utikönyv nélkül mentünk végig rajta. Természetesen hosszú oldalakat lehetne írni a praktikákról, de most ezeket láttam hasznosnak megosztani veled. Kívánom neked, hogy életed egyik legnagyobb élménye legyen! Sportbaráti üdvözlettel: István

Pellegrino 2017.04.12. 08:31:09

@István Orgován: Köszönöm a tippeket! :) Sajnos nekem kell a bakancs, mert volt egy szalagszakadás a bokámban, ettől elég gyenge lett, kell hogy tartsa a baki szára, különben én is inkább cipőben mennék!

steveors74 2017.04.13. 12:36:01

Nagyon jó a cikk, teljesen egyetértek a tartalmával! 40-45 literes zsák az ideális, semmiképpen nem javaslok 50 literesnél nagyobb zsákot! Az a baj a nagyobb zsákokkal, hogy ha az ember megveszi, nem tudja megállni, hogy ne pakolja tele, és ilyenkor lesz az, hogy 13-15 kilós zsákokkal jönnek az emberek Caminózni, és aztán a Zubiribe vezető downhill-en tönkre is megy a térdük... A zsáknál a legfontosabb, és ezt a cikkíró is kiemelte, hogy a zsákot a csípőcsontunkkal visszük, nem a vállunkkal, így olyan zsákot válasszunk, aminek a csípőt támasztó része erős! Ha felpróbálunk egy zsákot egy túraboltban, azt soha ne üresen tegyük, mert úgy minden zsák kényelmes. Kérjük meg az eladót, hogy tegyen bele súlyt (mi négy-öt hálózsákot szoktunk beletenni, ha próbálnak), és úgy próbáljátok fel a zsákot. Ilyenkor azt kell érezzétek, hogy a csípőtökön van a súly, a vállatokon sokkal kevesebb.

MeloDeath 2017.04.15. 22:55:49

Én is 40 literes zsákkal vágtam neki az útnak. Eleinte nem akartam elhinni, hogy elég lehet, de meglepetésemre tényleg nem kell nagyobb. Az 50-60 literesekbe úgy is csak a félelmeinket pakolnánk be. Én egy RP Outdoors Terra 40-essel (magyar termék) vágtam neki a kalandnak, 16 000-ért vettem a Hervisben Glamoure napok alkalmával. Ennek a táskának egy olyan nem várt előnye is volt, mégpedig az, hogy Ryanair és easyJet gépekre kézipoggyászként is felfér, egy fillért sem kell érte fizetni. A Wizznél meg csak a nagy kézipoggyász árát kell ráfizetni. Így én a túrabotot is, három poggyászfeladást megspórolva, kint vettem meg. És mikor Leonból haza kellett jönnöm, odaajándékoztam egyik zarándoktársamnak. Aztán következő évben is bot nélkül vágtam az útnak és lám, pár nappal Leon után kaptam egy botot egy amerikai nőtől, mert ő már ment haza. Aztán én meg Santiágóba visszatérve továbbadtam egy ázsiai lánynak :)

Visszatérve a zsákra, 40-ben elfértem, igaz hogy a papucsomat kívül cipeltem, de tényleg nem kell nagyobb egy férfinek.

Zsófia Kádi 2017.07.22. 16:13:00

Annyira jó olvasni a blogot! Gondolatban már tervezek, és ott is vagyok, pedig még sok-sok év, mire én is eljutok. Gratulálok hozzá!

Pellegrino 2017.07.22. 16:14:36

@Zsófia Kádi: Köszönöm, örülök, hogy tetszik! Szerintem ne halogasd, egyre több lesz a turista, érdemes mielőbb elindulni! ;)
süti beállítások módosítása