Előkészületek - A Camino-s bakancsom kiválasztása

2017. március 27. 17:48 - Pellegrino

Lábápolás, zoknik és egyéb lábbelikkel kapcsolatos dolgok

A bakancs biztosan a jóbarátom lesz, annak kell lennie, mert nagyon sok múlik rajta. Ezért is fordítottam különös gondot a kiválasztására, nagyon sok bakit megpróbáltam ésrendkívül alaposan körüljártam ezt a témát is, így neked már jóval könnyebb dolgod lehet!

el_camino_bakancs_salomon_ltr_gtx_1.jpg

Salomon Authentic LTR GTX túrabakancs

Alapvetően nem biztos, hogy feltétlenül szükséges bakancsban menni. Legalábbis ezt mondják páran azok közül, akik már voltak a Camino-n. Nekem viszont biztosan nem lenne elég egy túracipő, vagy egy terepfutócipő, mert volt egy részleges szalagszakadásom a jobb bokámban régebben. Emiatt sajnos elég könnyen kibicsaklik, főleg ha súlyt is cipelek menet közben. A limitemet bakancs vásárlásra 40.000Ft-ban határoztam meg, ezt végül sikerült is betartanom:

el_camino_bakancs_mountex_salomon_gtx.jpg

Persze alapszabály, hogy próbáljunk meg több márka hasonló termékét is, ne csak a dizájn és az ár döntsön, hanem első sorban a kényelem. Én felpróbáltam egy hasonló kategóriájú The North Face-t és egy Merrell-t a Mountex-nél, illetve egy komolyabb árú Zamberlan bőrbakancsot is a Trexpertben. A Merrell elment, a The North Face nekem nagyon kényelmetlen volt, (olyan, mintha egy műanyagból hajtogatott csukába léptem volna bele. Hangsúlyozom, hogy nekem, másnak biztosan az enyém lenne rossz, szóval fontos kijelenteni, hogy ez csak az én szubjektív véleményem ezekről a bakancsokról). A bőrbaki bár kényelmes volt, nem hiszem, hogy ideális lenne meleg időre, meg hát bőven meg is haladta a keretemet az 50.000 feletti ára.

adidas_turabakancs.jpg

Kiugrottam a budaörsi outletbe is, de sajnos nem leltem semmi olyat, amit kerestem. Az Adidas boltban volt ugyan ez a fenti képen látható ígéretes túrabakancs huszonezerre leárazva de nem volt kényelmes, pedig az ára is és a fura formája is nagyon tetszett!

Ez a Salomon baki viszont egyből nagyon kényelmes volt, megvolt itt is az "EZ LESZ AZ!" érzésem, ugyanúgy, mint a hátizsák kiválasztásakor. (Létezik belőle női és férfi kivitel is.) Ezért letudva ezt a keresgélős kört visszamentem érte a Váci útra.

Ami lényeges, hogy időt kell szánni a bakancsvásárlásra. Nem lehet csak beugrani és venni egyet hamar. Kell hozzá egy olyan zokni is amit majd hordani fogunk (a Váci úti Mountexnél volt is egy kosárban a próbapad mellett). Miután felvettük, meg kell várnunk hogy megmelegedjen az anyag, ezért jó ha rajtunk van egy ideig. Addig is érdemes mászkálni, nézelődni a boltban, és az eladókkal is érdemes beszélgetni, mert minél pontosabban mondjuk el nekik hogy mire, mikorra (tél/nyár), milyen terepre kell a lábbeli és mikor/hol/hogyan/mennyit fogjuk hordani, annál könnyebben ajánlanak megfelelő lábbelit nekünk.

Nincs olyan túrabakancs, ami minden terepre jó. Egyes gyártók betűkkel jelölik a bakancs talpának keménységét. A, BA, B, BC, C, D jelölésekkel találkozhatunk. Ezekből az "A" a legpuhább talpú, ami könnyű terepen tett túráknál megfelelő, a legkeményebb (C-D) talpak pedig már extrém körülményekhez vannak gyártva, ezekre lehet úgynevezett hágóvasakat szerelni, amikkel akár jégfalakon lehet felmászni. Nekem így az "A", a "BA" esetleg a "B" keménység bőven elég.

Fontos, hogy valamivel nagyobb legyen a baki, mint a lábunk. Az én lábam 43,5-ös, de 44 2/3-os bakancs lett a jó (a 45-ös már sok volt ebből a fajtából). Elől a lábujjaknál kell a hely hogy hosszabb lejtmenetnél se nyomódjon meg a körmünk mert az bizony fájni fog. (Hasonló az elv, mint a snowboard csukáknál, ott is emiatt kell az egy számmal nagyobb bakancsot venni). Ha kivesszük a talpbetétet, rálépünk, és felülről ránézünk, akkor látnunk kell a telpbetét széleit. Ilyenkor biztosan nem lesz szűk a baki akkor sem, ha túra közben a lábunk megdagad kissé.

Figyelni kell azonban, hogy a sarkunk semmiképpen ne járjon ki belőle, csak elől legyen hely benne. Az ebből adódó dörzsölődés miatt ugyanis vízhólyagunk lesz, ami bizony nem a zarándok barátja.

Az elejét tesztelhetjük úgy, hogy a sarkunkkal ráállunk egy lépcsőre (valahol olvastam, talán a Mountex honlapján) az orrával meg egy eggyel lejjebbi lépcsőre, és ha így is éppen nem ér előre a lábujjunk akkor az lesz a tuti méret. Széles lábfejűek kérjék az eladók tanácsát, illetve jól jöhet még némi speckó talpbetét is ha kissé lúdtalpas az ember. (Nekem ezekre nem volt szükségem)

A lejtmenetes tesztre a Váci úti Mountexnél volt egy nagyon király épített pálya, ahol egy lejtőre ragasztott kavicsos-sziklás próbaterepen tudtam kipróbálni a bakacsom hosszát (klikk a képre!):

Egyébként a budaörsi Decathlonban is találtam ilyeneket, szóval úgy tűnik ez csak nekem volt új dolog:

el_camino_bakancs_kivalasztasa_decathlon_budaors.jpg

Ezen szempontok miatt döntöttem emellett a csuka mellett:

Az ára belefért a keretembe. Nagyjából 1 kiló a súlya egy párnak (42,2/3-os méretben), jól tapad a Salomon saját fejlesztésű Contagrip talpa (UPDATE: sosem csúszott meg, tényleg nagyon jó volt), nagyon kényelmes, puhán, mégis erősen fogja a bokámat, Gore-tex-es anyaga van, azaz vízálló (UPDATE: azért nem volt vízálló, nagy esőben be tudott ázni sajnos, kiderült, hogy sikerült egy gyári hibásat vennem, erről itt írok bővebben), mégis szellőzik ahogy kell. Az elején masszív gumi erősítés van, ami strapabíróvá teszi, erősített bokarésszel rendelkezik, belül pedig kényelmes Ortholite antibakteriális talpetétje van (UPDATE: nagyon jó volt, nem büdösödött be egyszer sem)

Az ilyen bakancsokat nem árt extra impregnálással ellátni indulás előtt, mert - főleg ott, ahol a járástól betörik elől - be tud ázni!

Galériáért klikk a képre:

Ehhez persze többet is próbáltam, illetve megnéztem pár tartósteszt-videót is, amit ajánlok mindenkinek akármilyen márkát is választ magának! Csak írd be a youtube keresőbe a pontos márkát és típust meg azt, hogy "review"!

Ez volt az egyik videó (angol):

A gyári leírás ezeket ígéri:

"Könnyű, vízálló túrabakancs egész napos kirándulásokra, könnyebb hátizsákos túrákra. A Gore-Tex membrán a jó szellőzést és a vízállóságot, a felhasznált bőr a bakancs tartósságát, míg a hálós szerkezetű vászon a szellőzést biztosítja. Az Advanced Chassis™ technológia, melyet a középtalp és a külső gumitalp közé építettek be, segíti lábad továbbgördülését és javítja a stabilitást. Belső Sensifit™ fűzőrendszere segít, hogy a cipő minél jobban illeszkedjen a lábadra. Mély bordázatú Contagrip® gumitalpa kiváló tapadást biztosít.

  • vízálló bőr és szövet felsőrész
  • Gore-Tex® membrán
  • Sensifit fűzőrendszer
  • békanyelv
  • öntött EVA középtalp
  • Advanced Chassis™ technológia
  • gumírozott orr
  • Contagrip® talp"

Most már csak be kell járatni, vagyis indulás előtt minimum 100 kilométert kell benne mászkálnom. Így nem ott fogja törni a lábamat, hanem még itthon, ahol van időm regenerálódni. Zsír új bakancsban ugyanis nem túl jó ötlet útnak indulni. Eddig vagy hetvenet már beletettem minden gond nélkül, még mindig kényelmes, szóval szerintem beleválasztottam a tutiba!

Hangsúlyozom, hogy természetesen ez csak az én véleményem, másnak más a kényelmes! Nagyon jó cucc még a  Lowa márka is, vagy a Merrell, vagy a The North Face stb. ezek is hasonló árakon kaphatók, mint a Salomon. Sokan pedig még bakancsot se visznek, hanem sima túracipőben gyalogolnak.

UPDATE: Tökéletesen bevált a bakancs, nem törte fel a lábamat, fogta a bokámat és vízhólyagom is csak egszer lett egy rossz második talpbetét miatt! Nem bántam meg, hogy ezt vettem.

A megfelelő zoknik kiválasztása

 

A zokninak is jónak kell lennie, nem elég, ha a bakancsunk király. Ráadásul kell is belőle vagy 3 pár az útra, szóval nem mindegy hogy milyet szerzünk be.

Az izzadtság és a dörzsölés segíti a vízhólyagok kialakulását, ezeket a jól kiválasztott túrazokni segít megelőzni. Nem javasolják a tiszta gyapjú zoknit meleg időre, mert magába zárja a nedvességet, inkább egy szintetikus vagy kevert szálas zokni lehet a jó választás. Lényeges, hogy ne csúszkáljon a lábunkon, plusz nem árt ha párnázott a lábujjaknál és a sarokrészen is. Vettem egye vékony szintetikus Lorpen Light Hiker túrazoknit a bakival együtt, a teszttúrán jól viselkedett:

el_camino_turazokni_mountex.jpg

Vannak olyan dupla rétegű zoknik is, amik megfelelnek ezeknek a kívánalmaknak. Két rétegük egymáson csúszkál nem a lábunkon védve ezzel a bőrünket. A Decathlon-ban láttam ilyet jó áron, hamarosan ezt is megnézem magamnak és szerintem be is ruházok egy ilyen dupla csomagba.

UPDATE: Megvan, kipróbáltam melegben és hűvösebb időben is. Meglepő volt, hogy nem fáztam benne és melegem sem volt, a dupla réteg miatt olyan érzésem volt mintha egy plusz puha talpbetéten járkálnék. Nagyon kényelmes viselet, úgy tűnik hogy jó választás volt! UPDATE: Igen, tökéletes volt ez a zokni, legközelebb csak ezt a fajtát vinném magammal!

decathlon_dupla_turazokni1.jpg

Szerváltam még egy harmadik vastagabb gyapjúsabb fajtát Tomi barátom unszolására az Intersportban akciósan a hidegebb napokra a hegyekben. Ez 2990Ft volt 4990 helyett. Szóval 4 pár zoknival indulok útnak, ami 3 féle, egy hűvösebb, egy meleg és kettő átlagos.

falke_trekking_zokni_el_camino_gyapjus_kevert_meleg.jpg

 

A túrazoknikról részletesen ide kattintva olvashatsz, (érdemes)!

 

Lábápolás

 

 A láb kellő felkészítése már a zarándokút megkezdése előtt is fontos. Roland cimborám küldött egy anyagot, ami rendkívül hasznosnak tűnik: ez egy a Fjallraven vándortúrához készült segédanyag, de remekül hasznosítható a Caminon is. Lényege, hogy az út előtt is gondoskodjunk a lábunk bőrének puhaságáról, dörzsöljük le rendszeresen a bőrkeményedéseket és kenjük be a lábfejet naponta testápolóval. A körmeinket pedig vágjuk le rendesen.

Amikor már a zarándoklaton vagyunk ügyeljünk arra, hogy mindig száraz és tiszta lábra húzzunk szintén száraz és tiszta zoknit és úgy induljunk útra. Ha megállunk, és nagy a meleg, lehetőleg hűtsük le a lábat hideg vízzel, vagy jól szellőztessük meg, aztán cseréljünk zoknit ha tehetjük és úgy menjünk tovább.

Itt olvasható a teljes anyag erről a témáról

Az útra pedig vigyünk magunkkal vízhólyagtapaszt és Sudocrem-et, ami gyorsan regenerálja az esetlegesen kisebesedett lábat.

A második csukám a Camino-ra

 

keen_sportszandal_turaszandal_el_camino.jpg

KEEN  Owyhee 1002165 Slate Black/Rust túraszandál

Második lábbeliként a legtöbben egy jó túraszandált ajánlottak, mégpedig olyat, ami vízálló anyagból van. Ha ilyet viszünk magunkkal, akkor lesz egy tartalék cipőnk, egy zuhanyzós papucsunk és egy esti lazulós-városnézős holmink is egyben.

Itt a hangsúly az "egyben" szón van, hiszen a cipelt súlynak minél kevesebbnek kell lennie. Én körülsasoltam, és a KEEN márka egyik szandáljánál kötöttem ki, ami az Ecipő oldalról rendeltem meg 44-es méretben 20.000 forintért. Mákom volt, jó lett a méret és kellően kényelmes is a cucc. Védett az orra, tehát rugdoshatom a kavicsokat is bátran újabb lábujjtörés kockázata nélkül, és csak 312 gramm a súlya! Szerintem jóban leszünk (Klikk a képre!) 

Fontos tudni, hogy bár túraszandálnak hívják ezeket, mégis inkább sétálós-városnézős dolgokról van szó. Komoly túrákra nem érdemes elindulni például hátizsákkal, mert a bokát nem tartják meg, vízitúrázni vagy sétálni viszont kiválóak! Újonnan márkától függően 10.000 forint környékétől elérhetőek.

Én, aki szabadidőgatyában nem megyek ki az utcára, hanem felveszek egy farmert ha például leviszem a szemetet, nyugodtan lehet mondani hogy idegenkedek kissé a szandáltól. Kábé négy éves koromban hordtam ilyesmit utoljára (természetesen zoknival, nehogy má' felfázzon az a gyerek) de most úgy fest, hogy muszáj lesz újra felvennem. A zoknit ezúttal természetesen hanyagolom, de ahogy próbálgatom, annyira nem lesz gáz, jól szellőzik és kényelmes. A célnak pont megfelel, remélem kellően tartós is lesz és kibírja azt, amit ki kell bírnia.

UPDATE: Nagyon hasznos és kényelmes második lábbeli volt ez, jó szolgálatot tett délutánonként a városnézéseknél. Sajnos azonban lassan száradt a szivacsos része, emiatt vennem kellett egy alap Flip-flop papcsot 5 Euróért a tusoláshoz. Egyébként nem bántam meg, hogy elvittem, de lecseréltem, erről bővebben itt olvashatsz

Összeállítottam egy kis videót a lábbelikérdésről, íme! Ha tetszett, iratkozz fel Youtube csatornámra, hogy ne maradj le a következő filmekről se!

Következő bejegyzés

Ez is érdekelhet:

A jó hátizsák

Túrabot - kell vagy nem?

Mindent a hálózsákokról

Ruházat

Egyéb hasznos holmik

Biztosítás, EU TAJ kártya

Egy kis matek, vagyis mennyit költ az ember összesen az El Camino alatt?

Az utazás megszervezése és ára

Előzmények

Inspiráló filmek és videók

A Camino del Norte 0. napja

A Francia út 0. napja

Portugál Út útinapló Lisszabontól

Angol Út Ferroltól

Camino Finisterra

Norte felkészülés

Caminós Tippek, trükkök

A blog legeleje

Ha szereted, amit csinálok és támogatnád az utamat, vagy meghívnál egy szállásra, szendvicsre, üdítőre, sörre vagy egy kávéra virtuálisan, mostantól megteheted ide-, vagy az alábbi képre kattintva:

Csatlakozz hozzám Facebook-on, Instagramon és a Youtube-on is!

become-a-patron-button-1_1.pngHa tetszett, nyomd meg a gombot!

arrow_outline_yellow_down.png

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elcaminofrances.blog.hu/api/trackback/id/tr7612373753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steveors74 2017.04.13. 12:58:41

Cipő/bakancs:
Akinek nincs problémája a bokájával az SEMMIKÉPPEN ne vegyen bakancsot, bármennyire ajánlják az eladók, meg az internetes fórumok. A Camino-ra túracipőben (trekking shoes) gyertek. 5 éve dolgozom itt a Camino-n, mindennapos tapasztalat, hogy a zarándokok 3 nap gyaloglás után szenvednek a bakancsoktól, és cserélik őket túracipőre. A legrosszabbak a bőr bakancsok, olyat akkor se vegyetek, ha ingyen hozzátok vágják. A gore-tex bakancsok jobbak, amit a cikkíró kiválasztott, az is rendben van, a Camino elején jól fog működni a hegyekben, de Logrono után, főleg a mezetán 30 fokban igazi szenvedés lesz benne gyalogolni. Akkor viszont jól jön majd a cikkíró által választott Keen szandál, ami nagyon jó!
Túracipő márkák, amik szerintem jók a Camino-ra: Salamon, Keen, Columbia, de az abszolút nyerő a Merrell MOAB!!!
Minimum egy számmal, de akár másféllel-kettővel nagyobb cipőt vegyetek a Caminóra, ahhoz képest, mint amit otthon használtok. A Camino-n napról-napra nő majd a lábatok, egyszerűen megdagad az erős igénybevételtől. Kb 1 hét-10 nap után fogja elérni a végleges méretét a lábatok. Ezzel mindenképpen számoljatok!
Zokni:
Lorpen light hiker, amit a cikkíró is említ TÖKÉLETES!
Buen Camino!
süti beállítások módosítása