Előkészületek - A Túrabot kiválasztása

2017. március 29. 21:36 - Pellegrino

Mire jó a túrabot? Kell nekem olyan egyáltalán?

Sokat agyaltam rajta, hogy vajon kell-e nekem a túrabot. Nyugdíjas dolognak tartottam, meg hát gyerekkoromban is jól megvoltam nélküle a kirándulásokon. :)

Pár tapasztaltabb ismerőssel beszélgetve kiderült, hogy igen, biztosan szükségem lesz rá. Anna ugyanis annak idején nem vitt magával botokat, végül mégis szerzett egy párat út közben, és nagy hasznát is vette a zarándoklaton. Már csak azt kell kitalálni, hogy a rengeteg fajta közül milyet válasszak magamnak?

turabot_valasztas_el_camino_rugos_antishock_csuklopant_komperdell.jpg

A cimborák szerint igen nagy hasznát veszem majd a túrabotnak. Több okból is jó, ha van: hegyre fel segíti a mászást, mert a karjainkkal is tolhatjuk felfelé magunkat, lefelé a karunkkal is tartjuk a súly egy részét (az én rossz térdemnél ezek igen fontosak, mert tehermentesítem vele az ízületeket), és a megcsúszás ellen is megvéd. Sík terepen ritmust ad a sétának, a próbatúrán pedig megtapasztaltam, hogy jobb a bottal félrehajtani az ösvényre belógó tüskés ágakat, mint a csupasz alkarommal! :)

A túrabot főbb előnyei tehát:

- Túra közben az ellentétes kezünkkel támasztunk, mint amelyik lábunkkal lépünk. Ettől egyszerre két ponton támaszkodunk a talajon, vagyis stabilabban fogunk állni

- Mivel támaszkodunk rajta menet közben, komoly terhet vesz le a lábakról

- Ritmust ad, ettől könnyedebben és gyorsabban haladhatunk

- Könnyen elhajthatjuk vele az utunkból a belógó bokrokat, ágakat és pókhálókat

- Segítségével biztonságosan felderíthetjük az utunkba került sár-, hó- vagy pocsolya mélységét

- Ütést csillapít ereszkedésnél, ezért nem a térd és a boka kapja a terhelést

- Az esetleges támadó kóbor kutyák elijesztésére is kitűnően alkalmas (sokszor hasznomra volt)

- Ha egy kicsit megállunk pihenni, a botra dőlve leveszi a hátizsák terhét rólunk stb. stb.

Az anyaga sokféle lehet, például alumínium, karbon, vagy épp könnyű és erős bambusz de természetesen régen fából készültek ezek. A karbon nagyon könnyű, emiatt persze az ára is magasabb, viszont könnyebben törik, mint az alu. A használatot az anyag nem befolyásolja, leginkább a cipelt súly -és persze az ár- tekintetében vannak különbségek.

Az összecsukható túrabot részei

Többféle létezik: van fix hosszúságú, összecsukható (2 vagy 3 részes: minél több részből áll annál kisebbre lehet összecsukni) és "Z" alakban összehajtható. Az anyaguk és a markolatuk kialakítása tekintetében is különfélék, és persze árban is jelentős különbségek vannak köztük. Adódik még a kérdés, hogy egy botot vigyünk vagy kettőt? Gondolom ez emberfüggő, bár az egy darabos inkább aféle sétabot, (azt hátizsák nélküli- vagy könnyű hátizsákos túrákra ajánlják) ezért én a két botra szavazok. Abból ugyanis egyet még mindig a táskára tudok akasztani, ha éppen nem kell kettő (én így szoktam, ekkor nehezebb terepen kéznél van a második, ha mégis kell).

Rögzítőfülek az összecsukható boton

Az összecsukás módja szerint is különböző botok léteznek. Van a fenti képen látható külső rögzítőfüles, a belső -vagy más néven diós- rögzítéses (itt a botot tekerni kell egy irányba a lelazításhoz, majd a megfelelő hosszra kihúzás után a másik irányba tekerve lehet rögzíteni), illetve előfordul még a push pin-es, azaz amikor kis furatokon kinéző rugós fém bigyusszal rögzítjük a hosszt:

Push-pin rögzítés

Az a jó, ha minél könnyebb a bot, mert ugye ennek a súlyát is cipelnünk kell majd a túra során. Nem árt az sem, ha minél jobban összecsukható, mert akkor például a repülőn is el tudjuk csomagolni, meg a zsákra is könnyebben rá tudjuk kötni, ha épp nem használjuk. A rezgéscsillapító is okos dolog, bár ez az extra növeli a botjaink súlyát.

A rezgéscsillapító egy beépített rugós szerkezet, aminek működési elve hasonlít az autók lengéscsillapítójához. Ezért, amikor a lépéseknél nekiütközik a botunk a talajnak, a rugók tompíják az ütés erejét azzal, hogy kissé összenyomódnak. Ez leginkább lejtmenetnél lesz hasznos.

A végekből is különfélék vannak. Másra van szükségünk aszfalton, hóban, jégen vagy épp sárban. A kerekebb vég terepre való, a nagyobb méretű, laposabb és hosszabb felületű vég aszfalra, jeges terepen pedig a bot hegyes karbid tüskéjét használjuk. Kosárból is más kell nyáron (a kisebbik) télen pedig a hóban a nagyobb kosár használatos, hogy ne süllyedjen be a bot túlzottan a hóba.

A markolatokból is több féle formájú, hosszúságú, vastagságú és anyagú létezik. Ez is okozhat vízhólyagot a kézen, az izzadósabb kezűeknek emiatt is kell körültekintően választaniuk. Van gumi, műanyag, szivacs vagy parafa anyagból. A műanyag kemény, de télen kesztyűvel jó, a szivacs kényelmesebb, a parafa pedig jobb az izzadós kéznek. (Nagyobb tenyérméretnél a vastagabb markolat a jobb, legalábbis nekem az állt jobban kézre.)

Létezik hosszított markolatú bot is (ennek jelentőségét lejjebb láthatjuk, ha oldalazva ereszkedünk egy hegyoldalon, mert könnyedén lejjebb lehet rajta fogni hosszállítás nélkül is).

A pántnak is megfelelőnek kell lennie, ezt is érdemes alaposan kipróbálni a boltban. Hogy ne legyen könnyű a dolgunk, természetesen ebből is sokféle kialakítás kapható. Oda kell figyelni, mert van, ahol mindegy melyik bot melyik kezünkben van, de létezik dedikáltan jobbos és balos pánttal árusított bot is.

Én magamtól nem így fogtam meg a markolatot, hanem felülről nyúltam bele, mint az átlagemberek 99%-a:

turabot_valasztas_el_camino_rugos_antishock_csuklopant_helyes_fogas.jpg

Pedig így kell helyesen. Én ezt nem tudtam, és a videó végén látható módon is jártam, amikor kicsúszott a kezemből:

A botok hosszát úgy kell beállítani, hogy az al- és felkarunk 90 fokos szöget zárjon be egymással. Ez persze változó sík terepen, lejt- és hegymenetnél is, ezért a bot hosszát az aktuális terepviszonyhoz kell beállítani:

A különféle terepviszonyoknál így segíti a bot a haladásunkat és növeli a stabilitást:

(Ezen a képen látható a hosszított markolat jelentősége is, mert nem kell állítani a bot hosszát, elég lejjebb fogni rajta)

Ereszkedésnél hasznos lehet, ha az ember ráfog a lefelé lévő bot tetejére, így biztosabb megtámasztás érhető el.

Dióhéjban ennyi, amit összeszedtem a túrabot kiválasztásával kapcsolatban. Én is alaposan körülnéztem ezeket a szempontokat mérlegelve, és "természetesen" mázlim is volt. Belefutottam egy pár igen jófajta osztrák gyártmányú Komperdell összecsukható rezgéscsillapítós szivacsmarkolatos túrabotba NAGYON akciós (kb. negyed) áron.

Dícsérik még a Fizan túrabotjait is, egy ismerő már több, mint 7 éve használ egy ilyet és nagyon bevált neki.

Egyébként nagyjából 5-25.000 forint között mozog az ára, de 10-12.000 magasságában már nagyon jók vannak. A Mountexben láttam 60.000-ért(!) is, de az szerintem már magától felmegy a hegyre ennyiért! :)

A Decathlonban vannak olcsóbbak jó minőségben, és nagyon hasznos információs táblákat is lehet náluk találni például a túrabotunk kiválasztásához és beállításához.

Érdemes lehet körülnézni apróhirdetési oldalakon is, bele lehet futni nagyon jó áron ott is a jövendő túrabotunkba.

Kipróbáltam terepen, és tényleg rendkívül hasznos és kényelmes eszköz túrázás közben, csak ajánlani tudom!  Egyébként a Camino-n is lehet venni nagyjából mindenhol, még Saint Jean-ban a zarándokirodával szemben is, szóval nem feltétlenül kell magunkkal vinni. Választhatunk fából helyben készített vándorbotokat is, de szerintem azért a két botos markolatos megoldás az igazi.

Két embernek is kölcsönadtam 1-1 túrabotot út közben, amikor láttam, hogy nehezen ereszkedtek lefelé laza talajon. illetve küzdöttek felfelé a meredek emelkedőn. Mindketten beszereztek egy párat maguknak a következő városban.

Már az úton láttam egy esetet, ami bebizonyította, hogy érdemes rendesen megtanulni a botok használatát. Egy ember nem tudta, hogy hogyan kell rendesen fogni a markolatot, megcsúszott a sáros lejtőn, a kezéből kicsúszó bot vége pedig felrepesztette a szemöldökét. Szóval nem elég, ha van nálunk bot, tanuljuk meg használni még az utazás előtt!

A Nordic Walking bot nem túrázásra való!

UPDATE: A Nordic Walking botok nem jók rendes túrázásra változatos-, vagy nehezebb terepen (ugyanúgy, ahogy a túrabotok sem az igaziak Nordic Walkingra). Másfajta mozgásra vannak kifejlesztve, (úgy, mint például a lesikló síléc és a sífutó léc, mindkettő sílécféle, de teljesen más sportra valók) sok különbség van a két bot között (markolat, pánt, felépítés, kosár, hegy stb), ezekről is hallhatsz az alábbi videóban:

Ha szereted amit csinálok és belefér, hogy támogatnád a következő utamat, állnád egy szállásomat vagy meghívnál egy szendvicsre, üdítőre, sörre vagy egy kávéra virtuálisan, mostantól megteheted ide-, vagy az alábbi képre kattintva:

Tudtad, hogy van különbség női és férfi hálózsákok között?

Az összes felszereléssel kapcsolatos bejegyzés itt található

Következő bejegyzés

Ruhák

Egyéb hasznos holmik

Biztosítás, EU TAJ kártya

Az utazás megtervezése és költségei

Egy kis matek, vagyis mennyit költ az ember összesen az El Camino alatt?

Előzmények

Norte felkészülés

Caminós Tippek, trükkök

A blog legeleje

Csatlakozz hozzám Facebook-on, Instagramon és a Youtube-on is!

Ha tetszett, nyomd meg a gombot!

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2017.03.31. 05:15:34

Ó igen! A túrabot javasolt! Jobb abba kapaszkodni, mint a saras oldalfalba, vagy csalánba. Gyakran vezet nálunk turistaút meredek vízmosásban - gondolom ez az El Caminon sincs máshogy - ami eső után kábé járhatatlan, főleg ha magas falú és szűk ék alakú, az alján arasznyi sárral, így csak terpeszben az oldalfalnak támasztott lábakkal lehet haladni. A saras oldalfal pedig könnyen embermagasságú tövisbokor, vagy csalánfalra cserélődik, ahol azok nyújtanak természetes kapaszkodót. Nem volt túrabotom, amikor megcsúsztam, abba kapaszkodtam, ami a kezem ügyébe akadt: a csalánba. Ez alapján a kesztyűt is ajánlom a felszerelésbe, főleg ha a sár sziklás környezettel párosul. Úgy tudom, Galíciában rengeteget esik, tehát gyakori a sár. Az út során meg kell kóstolni a tarte de santiagot, úgy gondolom ez is az El Camino része!

steveors74 2017.04.13. 12:25:25

Igen, tapasztalatból mondom, nagyon kell a túrabot a Camino-ra! Amire figyeljetek szerintem, hogy ne legyen műanyag a fogó része, 5-6-7 órán keresztül minden nap műanyagot tartani a kezetekben nem túl feelinges. Szerintem a parafa fogórész a legjobb egyébként. A bot súlya nem annyira fontos, mint amennyire gondolná az ember, nem kell mindenáron a legkönnyebbet megvenni. Az antishock (rezgéscsillapító) felesleges, nem fogod érezni gyaloglás közben. És még valami: ez csak egy bot, nem egy számítógép, a legolcsóbbak közül válasszatok!