Camino del Norte, az Északi út - Első lépések, az utazás megtervezése

2018. március 02. 07:30 - Pellegrino

Repülő- és buszjegyvásárlás Irúnba, az útikönyv beszerzése

A 2017-es El Camino (Francia út) után elhatároztam, hogy 2018 június közepén belevágok az Északi útba, ami kicsit hosszabb és a terep miatt nehezebb is lesz, mint az első zarándoklatom. El is kezdtem hát a felkészülést és az utazás megszervezését.

2018_blog_bg_norte_evszamokkal_small.png

Terveim szerint június közepén indulok, és ismét bő egy hónapot hagyok az Irúntól Santiagoig tartó gyaloglásra, majd reményeim szerint tovább Finisterrába és Muxíába. Sokan a Francia úttal azonosítják a Camino-t, ami érthető, hiszen az a legismertebb és legnépszerűbb útvonal, de számtalan másik is létezik (A Camino útvonalairól itt írok bővebben). A Norte, azaz az Északi út azonban épp a nehézsége és a kevésbé ismert mivolta miatt izgatja nagyon a fantáziámat. Ezért szeretnék még azelőtt végigmenni rajta, hogy a Francia úthoz hasonlóan népszerűvé válna és emiatt túl sokan lennének a zarándokok ezen az úton is. Bár gyanítom, hogy a nehezebb terep valamint az esősebb és hűvösebb időjárás miatt valószínűleg később sem lesz a Camino-turisták kedvelt célpontja ez az útvonal.

Az Északi út (azaz Camino del Norte) hagyományosan a francia-spanyol határnál található Irún nevű baszk városból indul és a Vizcayai öböl mentén halad végig az ország északi partján, 825 kilométer hosszan vezet Santiago de Compostela-ig. Nehezebb terep, mint a Francia út, mert errefelé gyakorlatilag folyamatosan hegyre fel-hegyről le halad az ember, ezért érdemes rá hosszabb időt szánni és felkészülni a nagyobb fizikai megterhelésre. Errefelé elég változékony (=esős) lehet az időjárás is a nagy víznek köszönhetően, cserébe viszont szép zöld a táj. Nyáron sincs túlzottan meleg, úgyhogy egész szezonban járható, de az esősebb tavasz és ősz miatt jobbak lehetnek a nyári hónapok. Nehezebb mivolta miatt kevésé népszerű, ezért egyes szállások nem is nyitnak ki június előtt. A kevesebb útba eső település (és bolt) miatt érdemes lehet némi élelmet magunkkal vinni a biztonság kedvéért. 

Repülőjegy Budapestről Santanderbe

Az Északi út hagyományos kezdőpontjára, azaz Irúnba szerencsére nem nehéz eljutni, mert a Ryanair indít járatot Budapestről Santanderbe olcsón (már ha időben vesszük a jegyet) onnan meg már csak pár óra busszal és helyben is vagyok. Nem is teketóriáztam sokat, rányomultam a honlapra, és megvettem. 

el_camino_del_norte_eszaki_ut_repulojegy_ryanair_santander_irun_1.jpg

el_camino_del_norte_eszaki_ut_repulojegy_ryanair_santander_irun_2.jpg

el_camino_del_norte_eszaki_ut_repulojegy_ryanair_santander_irun_3.jpg

A repülőjegy még így február végén elég olcsó, és a gép is kora reggel megy szerencsére, így bőven lesz időm nap közben kényelmesen átutazni Irún-ba. A jegy ára 22.300Ft a PLUS opcióval, így fel tudom majd adni a hátizsákomat, a kis övtáskámat pedig felviszem majd magammal mint kézipoggyászt.

Buszjegy Santaderből Irúnba

Santander azonban még relatíve elég messze van Irúntól, ezért erre a szakaszra buszjegyet is kellett foglalnom. A buszpályaudvar a városban van, a repülőtérről az érkezési oldal kijáratától induló Alsa által üzemeltetett reptéri shuttle buszokkal lehet könnyen bemenni nagyjából 3 Eurós áron, amit a sofőrnek kell odaadni. Ezek a buszok félóránként mennek reggel 6:40 és este 11 között, az utazás mindössze 15 percig tart.

A buszjegyet mások javaslatára nem a spanyol buszos oldalon (Alsa) vettem online, mert többen panaszkodtak, hogy ott valamiért sok magyar bankkártyát nem fogad el a rendszer. A busbud.com linken viszont simán megoldottam a dolgot, a képre klikkelve megnyílik a galéria a jegyvásárlásról lépésről-lépésre:

Santander-Irún buszjegyvásárlás lépései

A buszút nem lesz rövid, mert a légvonalban 164 kilométeres távot a távolsági busz 214 kilométeren teszi meg az úttesten mintegy 3-4 és fél óra közötti idő alatt. A buszjegyfoglalás is hasonló elven működik náluk, mint a repülőjegynél, mert kb. mindegyik busznak más volt a jegyára és itt is egy táska rakható a csomagtérbe és egy kis kézipoggyász vihető fel. Naponta mintegy 10 busz indul ebben a viszonylatban hajnali 3:45-től éjfélig. A jegyár a feltüntetett 18 dollárból végül 23 dollárra változott a vásárlási folyamat végére a felszámolt adminisztratív költségekkel együtt. Volt egy 41 dolláros jegy is, ha a délelőtt tíz órai buszt választom, de ez ugye nem volt opció, mert nem biztos, hogy elértem volna. Kár, mert egyrészt annak csak 3 óra a menetideje, másrészt a délutánt így már Irúnban tölthettem volna ismerkedve a hellyel és ráhangolódva a másnapra.

Miután kicsengettem bankkártyával online a 23 dollárt, perceken belül mailben meg is jött a jegy, amit elvileg nem muszáj kinyomtatni (én azért ki fogom). Sajnos a Busbud applikációt itthon nem lehet letölteni, valamiért nem engedi a Google play.

santander_irun_buszut_tavolsag_el_camino_norte_eszaki_ut.png

A Santander-Irún távolság

Én végül a délután fél egyes buszt választottam, így lesz időm a repülő fél tizes érkezése után a pályaudvarra menni különösebb rohanás nélkül. Sok busz érkezik Irúnba késő este, de az nem jó, mert a szállást is el kell majd foglalnom. Érdekes lesz a buszról megnézni a következő bő egy hetem útvonalát, bár gondolom, hogy nem a parton megy majd végig.

Camino del Norte útikönyv

 A Francia úton nagy segítségemre volt a Michelin praktikus kis térképe, ezért valami hasonlót kerestem magamnak. A Rother féle kalauznak van ugyan Norte könyve, de sajnos csak németül találtam meg online, amiben nem vagyok annyira erős, mint az angolban, ezért tovább kutattam. Némi keresgélés után végre belebotlottam az Északi utas "Wise Pilgrim Guide"-ba, ami elég ígéretesnek tűnt. Több helyen sajnos nem lehetett kapni (például az Amazonon sem) de nagy örömömre végül megtaláltam itt. Kaptam vele együtt ajándékba egy zarándokigazolványt is, plusz rendeltem egy vízálló(nak mondott) tokot 2 Euróért, úgyhogy ez is megvan végre.

el_camino_del_norte_eszaki_ut_felkeszules_utikonyv.jpg

A könyv a legfontosabb információkat tartalmazza kicsit bővebben, mint az említett Michelin térkép. Mérete épp tenyérnyi (bár nekem elég nagy a kezem) 11,5*18,5 centis, a súlya pedig 24 deka. A 179 oldalas könyv ára 19 Euro, azaz nagyjából 6000Ft volt, ami azért nem kevés, de úgy tűnik megérte.

Benne vannak a nagyobb térképrészleteken kívül az egyes települések térképei az áthaladás irányával, a különböző szállások listája címmel, nyitvatartással, telefonszámmal, szolgáltatásokkal és (mivel 2017-es kiadás) remélhetőleg nagyjából aktuális árakkal. Egyik másik albergue-nél még azt is feltünteti, hogy többször jeleztek lopást, ezért vigyázzunk az értékeinkre. Elég fura ez, ritka a lopás a zarándokszállásokon, ha pedig valahol gyakori, oda lehet, hogy nem érdemes menni.

Klikk a képre az útikönyves galériáért!

Pár ünnepnap is benne van, illetve a fontosabb látnivalók és az alternatív útvonalak is megtalálhatók az egyes települések leírásánál. Szerintem tökély, épp ilyet kerestem!

A hazautam valószínűleg Madridból lesz (mert bár Barcelona nagyon király, de Madridban még nem voltam) oda pedig majd vonattal tervezek menni Santiago-ból.

Még a cuccaimat is össze kell pakolnom, biztosítást kell kötnöm, mert tavaly is megszívtam volna nélküle (TIPP: van egy király kedvezményes utasbiztosítás a biztosítás.hu oldalon, ELCA-MINO a kuponkód, ide kattintva találod meg, ráadásul nem csak Camino-nál használható, hanem bármilyen utasbiztosításnál, nyaralásnál! Tedd el, még jól jöhet!)

Hamarosan jön még pár érdekes és hasznos poszt, június közepétől pedig terveim szerint naponta olvashatsz majd az Északi utamról csakúgy, mint tavaly a Franciáról!

Közkívánatra elkészült Facebook oldalam, kövess ott is, ha nem szeretnél lemaradni a friss posztokról!

Ha szereted amit csinálok és támogatnád az utamat, vagy meghívnál egy sörre vagy egy kávéra virtuálisan, mostantól megteheted itt:

blog_tamogatas_paypal_300_250_2.jpg

A megosztást köszönöm!

Hasonló bejegyzések, amik szintén érdekelhetnek:

Norte 0. nap, az utazás

Utasbiztosítás a Nortéra

A felszerelésekről

A felkészülésről

Camino tippek a Francia út után

Videók, filmek

Ha tetszett, nyomd meg a gombot!

arrow_outline_yellow_down.png

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elcaminofrances.blog.hu/api/trackback/id/tr1713706608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dorasssa 2018.03.08. 22:14:21

Épp itt nézegetem a Camino-kat, keresgélek egy órája, hogy milyen utak vannak még ... meglátogattam a lapodat, ötletért és inspirációért... és látom, hogy you are taking it to the next level :-) Jó készülődést és köszönjük szépen a megosztott tapasztalataidat!

Pellegrino 2018.03.08. 22:15:14

@Dorasssa: Igen, megtettem a következő lépést! :) Te hogy állsz? Sikerült választani valamit?

karancsi 2018.04.23. 15:41:22

@Pellegrino: szia, 2019 nyarán megyek, a Francia utat kihagynám a zsúfoltság miatt, így találtam rá a blogodra. Egy olyan variációval szemezek, hogy Északi út Gijon-ig (vagy még előtte Villaviciosa-nál) és onnan át a Primitivo-ra. Mit gondolsz?

Pellegrino 2018.04.23. 15:44:25

@karancsi: Szia! Én most indulok az Északi Útra júniusban, utána többet fogok tudni a dologról. Érdemes olvasnod június 15-től a blogot, mert terveim szerint naponta fogok jelentkezni. Annyi lehet esetleg a kérdés, hogy mennyire vagy fitt? A Francia Út nem olyan vészes, de állítólag az Északi nehezebb terep, én is épp edzem magamat rá. :)

Georgia2017 2018.04.26. 09:12:09

Szia, én is az Északi úton tervezek menni, de nem végig, hanem, mint az előttem szóló, átvágnék a Primitivo-ra (azért gondoltam így, mert csak a primitivo-t túl rövidnek találom, a franciával kombinálva meg túl hosszúnak). Örülök, h rátaláltam a blogodra, így elsőkézből lesznek friss információim az Északi útról. Nem vagyok nagy blog-guru, hogyan tudom nyomonkövetni a blogodat? Hova kattintsak? :) Köszi
Magamról annyit, hogy talán az átlagnál edzettebb vagyok, de amúgy egy hétköznapi alak, aki szeret a Kárpátokban, az Alpokban és egyéb hegyes vidékeken vándorolni, akár 4000 m-ig, de a havat annyira nem csípi. Nem futok, de edzek és "fejben" is igyekszem ott lenni. További jó készülődést, igyekszem követni a blogodat. Üdv G

Pellegrino 2018.04.26. 09:16:15

@Georgia2017: Szia, örülök, hogy tetszik a blogom! :) Szerintem nem lesz gondod az edzéssel ha túrázol, én sem futok, csak sokat gyalogolok.
Én a Nortét végig szeretném ballagni, főleg azért, mert úgy látom, hogy a legtöbben lekanyrodnak a végén a Primitivo-ra, ezért nagyon kíváncsi vagyok rá, hogy milyen a Norte vége!
Követés: A cikk legvégén látsz egy képet, ami megmutatja, hogy hová kell klikkelni a követéshez, de azt hiszem ehhez számítógépen kell nézned, ott látszik a gomb!

evagabor86 2018.05.25. 05:54:50

Szia. Kedden jöttünk meg az első 13 etapról.

Pellegrino 2018.05.25. 18:50:54

@evagabor86: Szia! Milyen volt? Nem volt nagyon hideg még és csapadékos ilyenkor?

evagabor86 2018.06.07. 13:31:09

Szia már minden kész a túrára?

Pellegrino 2018.06.07. 13:31:47

@evagabor86: Szia, igen, már összepakoltam, a napokban jön róla a bejegyzés!
süti beállítások módosítása