Mi is ez a "túrautánfutó"?

2018. március 16. 17:56 - Pellegrino

Egyre többen mennek "hiking trailer" segítségével a Camino-n!

A Francia Utat járva találkoztam pár emberrel, akik ezzel a fura cuccal mentek meglehetősen lendületesen. Először megmosolyogtam őket, de aztán rájöttem, hogy ez egy létező és - egyébként úgy fest, hogy - hasznos dolog.

taliga.jpg

Eredetileg katonai célokra lettek ezek a kiskocsik kifejlesztve, a második világháború idején az amerikaiak szállítottak vele terepen utánpótlást, de akár autó, vagy motor után is lehetett őket kötni. Sok mai változata is variálható, bár leginkább csak a gyalogos és a kerékpáros (esetleg síelős) használat között.

A túrás utánfutó katonai elődjei (galéria)

 Egy ilyen túrautánfutó ugyanis akár 30-40 kiló súlyt is elbírhat, ami több túrázó holmiját is jelentheti, viszont mivel a földön gurul, nem jelent akkora megterhelést az embernek, mint a hátizsák. 

A kiskocsin húzott összsúlynak ugyanis mindössze a 30-50%-a terheli az embert (a kocsi típusától függően), a maradék 50-70%-ot a földön guruló kerék (vagy kerekek) viseli(k). Többféle kivitel kapható belőle, van, ami egykerekű, mint egy kis talicska, de létezik kétkerekű is.

Az utánfutó részei közelről (Galéria)

Ezek a kerekek különböző méretűek lehetnek: előfordul kicsi, tömör gumis, van mountainbike vagy BMX kerekes, esetleg fatbike kerékkel szerelt. Ez utóbbi előnye, hogy a széles gumi miatt lazább talajon (homok, sár, hó) is jobban halad mint a társai.  Nem minden terepen halad velük könnyen az ember, főleg a kicsi és vékony kerék okozhat gondokat:

talajtipusokra_egykereku.jpg

A kiskerekű túrutánfutók használhatósága terepviszonyok szerint

A túrautánfutókból meglehetősen sokféle kapható a piacon. Lehet húzni egy pár fogantyú segítségével és derék- vagy hátpánttal menni előtte, tolni is lehet, ha épp olyan a terep, és a legtöbb (főképp kétkerekű) fajta szét is szerelhető, némelyik csővázas hátizsákként is hordható. Egyes típusok fékkel is fel vannak szerelve, ami lejtőn ereszkedve igen jó szolgálatot tehet.

monowalker_turautanfuto_el_camino_modozatok.jpg

Nem csak túrázóknak ajánlják, de jó lehet még

- Filmeseknek: a technika terepen való mozgatására

- Kutatóknak: a felszerelésük eljuttatásához

- Vadászoknak: az elejtett vad kihozására az erdőből

monowalker_turautanfuto_el_camino_sulyeloszlas.jpg

Funkciójukat tekintve csomag- vagy gyerek szállítására alkalmas változatok is léteznek, egyes típusok variálhatóak, vagy akár sítalpakkal is felszerelhetőek téli használathoz, illetve kerékpáros adapterrel is átalakíthatók bringatúrához.

Természetesen nem minden terepen lehet jól használni őket, nagyon szűk erdei ösvényeken, durva vagy ingoványos talajon nem biztos, hogy ez a legjobb választás. De egy "sima" egyszerű vándortúrához, vagy a Camino Francia  Útjához például bevált szerkezet.

A kiskocsik fajtái (galéria)

Típustól és felszereltségtől függően 5-600 eurótól több ezerig lehet hozzájutni ezekhez a kiskocsikhoz, de ha az ember ügyes, és kicsit utánanéz a dolgoknak, akkor otthon is össze tud rakni magának egyet. A fő, hogy masszív és könnyű legyen a szerkezet alacsony súlyponttal és kellően nagy kerékkel.

Ezt a M.U.L.E. nevű egykerekűt egy veterán katona tervezte. Keskeny kialakításának köszönhetően rázósabb terepen is jobban elfér, mint kétkerekű társai. Gyakorlatilag olyan, mint egy hátizsák, ami a földön lévő kerékre is támaszkodik, így levesz valamennyi súlyt a cipelője hátáról.

A fenti videón látható Honey Badger nevű egykerekű cucc eléggé kilóg a sorból, mert ez nem utánfutó, hanem egy speciális talicskaszerű hordozó. Többféle felszereltséggel kapható, a spéci kerekeken és táskákon kívül még elektromos meghajtás is rendelhető hozzá.

1494347279468.jpg

Ezek a kreatív nénik például bevásárló "banyatankokkal" mentek végig a Francia úton

Én egyelőre maradok a hátizsákomnál, de egyáltalán nem kizárt, hogy 10-20 év múlva, vagy egy több felszerelést igénylő túra esetén majd beruházok egy ilyen alkalmatosságba, ha már fizikailag nem fogom úgy bírni a cipelést, mint most.

Ha szereted amit csinálok és támogatnád az utamat, vagy meghívnál egy sörre vagy egy kávéra virtuálisan, mostantól megteheted itt:

blog_tamogatas_paypal_300_250_2.jpg

Köszönöm a megosztást!

Ez is érdekelhet:

A túrabotokról

A hálózsákok anatómiája

A zarándokok fajtái

Camino-s felszerelések

Praktikus Camino tippek és trükkök

A Camino del Norte 0. napja

A Francia út 0. napja

Portugál Út útinapló Lisszabontól

Angol Út Ferroltól

Camino Finisterra

Norte felkészülés

Caminós Tippek, trükkök

A blog legeleje

Ha szereted, amit csinálok és támogatnád az utamat, vagy meghívnál egy szállásra, szendvicsre, üdítőre, sörre vagy egy kávéra virtuálisan, mostantól megteheted ide-, vagy az alábbi képre kattintva:

Csatlakozz hozzám Facebook-on, Instagramon és a Youtube-on is!

 

become-a-patron-button-1_1.pngHa tetszett, nyomd meg a gombot!

arrow_outline_yellow_down.png

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elcaminofrances.blog.hu/api/trackback/id/tr513728422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.03.18. 10:18:45

A TESCO környékén és buszokon százával látok ilyeneket :)

Pellegrino 2018.03.18. 10:19:20

@Könyveslány: Maximum az utolsó képen lévő fajtából! ;)

Boar. 2018.03.18. 10:38:28

Hülyeség. A gyártók teremtik meg az igényt is a marketinggel, hogy aztán el tudjanak adni minden vackot.

Pellegrino 2018.03.18. 10:43:47

@Boar.: Sokat olyan emberek terveztek és gyártottak ezek közül, akiknél felmerült rá a konkrét igény. Ezek általában 60+ életkorú emberek, akik aktívak szeretnének maradni, de már nem bírnak akkora súlyt cipelni, ami egy hátizsákkal jár. Amúgy a 2. világháború alatt, amikor ezek a kocsik születtek szerintem nem volt szó marketingről, csak a praktikum számított, szóval biztosan van értelme. Én nem vennék, legalábbis még nem, de nem kizárt, hogy idősebb koromban be kell ruházni egybe. Ugyanúgy, mint a "banyatank" esetén, a csajok sima bevásárlótáskákkal járnak vásárolni, de idős korukra a mamiknak a szükség hozza a guruló táskát. :)

Boar. 2018.03.18. 15:13:02

@Pellegrino: Ne keverjük ide a hadi felhasználást. A katonáknak nagy súlyú felszerelést, lőszert, több napra szóló élelmiszert, vizet, rádiót, kötszert stb.-t kellett cipelni. A mai túrafelszerelések pehelykönnyűek és ahol ezeket a tróglikat el lehet húzni ott a legnehezebb dolgokat-az élelmiszert és a vizet-biztos, hogy napi szinten be lehet szerezni. Ahová pedig több napi ellátmányt kellene magaddal vinni, ott ezek a taligák inkább jelentenek gondot, akadályt mint segítséget.
Szerintem...

Pellegrino 2018.03.18. 17:24:04

@Boar.: Persze, igazad van ebben, de nem feltétlenül a sok ellátmány szállítására vannak ezek kitalálva. Többnyire idősebb embereknek vannak tervezve könnyebben járható terepre (mint például a Francia Út), akik számára az átlagembernek könnyű túracucc is lehet nehéz. Ellenben vannak az egykerekű változatok, amik olyasmik mintha egy hátizsákot vinnél, ami a földön lévő kerékre is támaszkodik, így veszi le a súly egy részét az emberről. Azok rázósabb helyeken és keskenyebb ősvényen is el tudnak menni. Ilyen például a Mule nevű cucc, amit egyébként egy veterán katona tervezett.

tlantos 2018.03.18. 22:58:26

Gyakorlatilag banyatank nagyobb kerekkel, es kicsit jobb kivitelben.

Kelly és a szexi dög 2018.03.18. 22:58:36

Szomszéd múmia ilyennel húzza a gázpalackot...

Laciii 2018.03.18. 22:58:43

@Pellegrino: De miért kéne neked 81 milis aknagránát túrázáshoz?

NyenyeMákos 2018.03.19. 10:37:58

Ekkora hülyeséget. A szabadságot veszi el az embertől. Addig, amíg sík, egyenletes úton kell haladni vele, talán ok. De egy szűk hegyi ösvényen, ahol sziklák, tuskók állnak ki a földből, bedőlt fák vannak, nettó szívás. Nem lehet vele bármerre szabadon elindulni, extra tervezést igényel az útvonal, amit nem is tudom hol lehet előre megtenni, milyen térkép adja azt az adatot, hogy egy ilyennel is járható-e az útvonal?

Pellegrino 2018.03.19. 14:44:57

@Laciii: Sosem lehet tudni.... :D

Pellegrino 2018.03.19. 14:46:44

@NyenyeMákos: Nem mindenhová és nem is mindenkinek jó, de ha nagyobb adag cuccot kell szállítani, akkor hasznos lehet. De ha megnézed pl a M.U.L.E. videót, az elég sok helyen elmegy azért...

recon71 2019.09.20. 19:34:25

Én marha keménynek gondoltam magam, aztán idővel a katonai terhelések csak megtették a hatásukat. Mivel a begyulladt hátam és csípőm miatt sem akartam lemondani a heti 2-3 napos túráimat és ezek a "talicskák" ihletet adtak, gondoltam a fájós időszakokra kipróbálok valami hasonlót. És le vagyok nyűgözve, messze jobb lett az eredmény, mint vártam.
Az én megoldásom nagyjából annyiból állt, hogy kerekeket raktam egyes csővázas hátizsákjaimra és 1 csattal hozzákötöttem a derekamon lévő széles övhöz. Így max 1 vagy 2 kg-mal nőtt az összsúly amikor a hátamon cipelem a zsákot, amin a plusz 1 vagy 2 kg-mon kívül semmilyen hátrányt nem okoz a rákerült kerék. Viszont amikor magam után húzom, hihetetlen a teljesítmény javulás. Azt gondoltam, hogy leveszi a terhet a hátamról, de azt nem, hogy így sokkal messzebb, sokkal gyorsabban és szinte erőkifejtés nélkül jutok, mivel a zsák tol is előre. Már jóideje rendben a hátam, de ezen előnyök miatt már csak akkor veszem fel a hátamra a zsákot amikor nagyon muszáj.

markifi 2019.12.19. 22:41:18

A Dixon roller elég elegánsan egyszerű, de sajnos nyugat-USA, így gondolom horribilis lenne a szállítás. 300 dollár. A Monowalker szerintem túlépített, pedig az az egyik legátgondoltabb, a gyorszáras öv-hevederekkel, és német, így a posta is elfogadható lenne, viszont iszonyú drága. Egy csavarásra merev "létra" kell csak. Szerintem ennek az sem baj, ha hajlik, viszont nem csavarodhat, mert akkor kanyarodik. Amúgy komolyan írom, ha találsz annyira könnyű létrát, vagy létra szerű dolgot, ami mondjuk méterenként 1 kiló alatt van, és egy hosszú tengellyel az aljára tudsz rakni egy 16 colos kis kereket (Brompton, vagy akár gyerekbicikli), én a helyedben csinálnék egyet. Nem értem, hogy miért mindenki oldalra köti fel a csípőhöz. Nem lenne jobb a hát közepén rögzíteni egy ilyennel, vagy hasonlóval?
i.ytimg.com/vi/d7xZSLhQ7lw/maxresdefault.jpg
Mondjuk egy motoros gerincvédőre csavarozva. Ez egy olyan csukló, ami felfele-lefele, és jobbra balra is mozoghat, viszont nem lehet csavarni, így megtartaná az utánfutón a kereket egyenesen, viszont így nem kéne oldallépéssel kanyarodni ha ki akarsz nézni valahova, vagy hátrafordulni a barátaiddal beszélgetni, hanem csak simán tudnál forogni, a cucc meg ott maradna a helyén. Láttad a Carrix-et? Carrix.ch. Szerintem ez viszonylag szar lehet, a videókon látszik hogy hajlik, ugrál, svájci, úgyhogy tuti drága is, de nem ezért írom. Ez csak egy két keresztrúddal megerősített X forma! Na ezt akár két hosszú erős bambuszból is össze lehetne rakni, meg van az az előnye a Dixonhoz képest, hogy nem kell hozzá hajlítani a rudakat. Nézd meg hogy készülnek a "rattan" bútorok, szögelik, majd valami hánccsal körbetekerik és ez összehúzza, megerősíti az illesztész. Igaz a rattan nem bambusz, hanem rotángpálma, és az nem tudom pontosan milyen növény. Mondjuk ez kicsit fura ötlet. Ha bármilyen alumínium hegesztőt ismersz szerintem annyi pénzért mint a Dixon, ezerszer jobbat, mervebbet tudsz csináltatni, a rudak hajlításához elég lenne egy íves forma, egy disznóperzselő, és egy kalapács, meg egy utcai beton-ív. Nézd meg a Trekady-t is, ötletekért. recon71-nek gratula, és küldjön képet!

markifi 2019.12.23. 15:08:02

a Dixon Roller 460 euró lenne, postával Ausztriába küldve, osztrák vámmal. ((395usd+85usd)*1.20+10 eur) Kicsit sok szerintem ez is. Annyiból meg lehetne csináltatni minőségi kivitelben aluminiumból silnylon zsákkal, könnyebb lenne mint a Dixon. Szerintetek számít a vastag gumi, vagy lehet országuti méret 5 bar nyomáson? Ezen múlik milyen kereket kell keresni.

recon71 2019.12.23. 15:08:06

@markifi: Köszönöm!
Nagyon igazad van, én is hasonlóan gondolkoztam és azóta már a sokadik túrautánfutót építem, annyira bejöttek. Az elsők még csővázas hátizsákokra kötözött valószínűleg babakocsi kerekek voltak, de azóta már sok minden másból is építettem, még én is tereztem kis fa létrával is.
Én egyébként csak 1 sima gyors csattal csatlakoztatom középen 1 széles párnás övhöz az egészet.

Privátban küldök majd videót.

recon71 2019.12.26. 16:57:07

@markifi: Igen, számít a kerék. Pont, mint a bringánál. Nálam a keskeny kicsi könnyebb és mintha jobban is gurul kemény talajon. A széles nagyobb meg puha talajon, sárban, homokban teljesít jobban, ahol a keskeny nagyon elsüllyed. Szóval én cserélgetem őket a tengelyen. De az igazsághoz hozzátartozik, hogy az én kerekeim elég gagyik, nem ilyesmire készültek, a nagyon még gumi sincs, teljesen műanyag. 1 normális kerék biztos még jobban teljesítene.

Egyébként az 1 kerekűeket szerintem azért kötik 2 oldalra, hogy elengedett kézzel ne dőljenek el. Én ezért is inkább 2 kerekűeket használok, ahogy a küldött videóban is láthatod.
süti beállítások módosítása