Camino del Norte - Konklúziók, tippek, trükkök, árak

2018. július 24. 19:21 - Pellegrino

Hazaértem nemrég a Camino északi útvonaláról a Camino del Nortéról. A 33+4 napos 900+ kilométeres zarándoklat/túra nem volt egyszerű, de így második Caminonak azért jóval könnyebben vettem az akadályt, mint amire a Francia út után számítottam. 

1532336293755.jpg

Egy éve már végigjártam a hasonló hosszúságú Francia Utat, amiről le is vontam a következtetéseimet és elmeséltem a lelki dolgokat ezelőtt. Mivel ez az utazás anno azért nem ment teljesen zökkenőmentesen, elhatároztam, hogy a Nortéra jobban felkészülök fizikálisan és a felszerelésemmel is variálok kicsit. Sokat gyalogoltam előtte, rendbe tettem a lábaimat és alaposan bejárattam az újabb cuccaimat.

norte_terkep.png

Camino del Norte por La Costa - a Norte nem Oviedo (és a Primitivo) felé haladó parti változatának a neve

1530371489341.jpg

A kezdő súlyomhoz képest leadtam négy kilót az indulásig - hogy annyival is kevesebbet kelljen cipelnem - majd további ötöt az út végéig. Így végül most "potom" 90,6 kilót nyomok, ami durva, mert nagyjából a testsúlyom 10 százalékával lettem könnyebb. Remélem ez így is marad ezentúl, próbálok tenni érte, mert sokkal jobban érzem magam így.

1532335954226.jpg

A felszerelés

Még mielőtt jobban belemélyednénk ebbe, újra hangsúlyozom, hogy ez az én véleményem, az itt leírtak én igényeimet és tapasztalataimat tükrözik, vagyis semmiképpen nem jelentik azt, hogy másnak is pont így lesz jó, ahogy nekem. Használd tehát ezt a cikket ötletadónak az utadhoz, biztos lesz a tanácsok között hasznos, de semmit ne vegyél készpénznek, mert nem vagyunk egyformák!

1532003346928.jpg

A hátizsákom maradt a tavalyi 40 literes Fjallraven, de már jóval kevesebb holmi került bele. Bár látszólag ugyanúgy tele volt, mint az előző úton, de most vittem magammal közel 15 liternyi kameratechnikát, amik nélkül nagyjából 25 liter volt csak a cuccom összesen.

1530894858068.jpg

Nagyban függ a szükséges felszerelés mennyisége és minősége az út időpontjától és az épp aktuális körülményektől, plusz a személyes igényektől, szóval nem érdemes engem - vagy másokat - másolni, maximum csak ötletet meríteni. 

1529348827241.jpg

Én ugyanis 2018 június 11-től július 22-ig voltam az úton, de akár ugyanezen időszakon belül is jelentős eltérések lehetnek az éppen aktuális és az elmúlt évben tapasztalt időjárási körülmények között. Idén például júniusban nagy hidegekre panaszkodtak a Francia Utat járó emberek, míg tavaly egy hónappal előbb is már meg lehetett gyulladni a melegtől, ezért más-más mennyiségű és fajtájú ruhára volt szükség tavaly és idén ugyanazon az útvonalon. Én is indulás előtt 1-2 nappal tájékozódtam az éppen aktuális körülményekről (amik persze út közben is változhatnak) és aszerint pakoltam be ruhákat az útra.

1532090135076.jpg

Ha hideg van, a jó héjkabát és a csősál nagyon hasznos holmi!

A sapka és a csősál is ajánlott cucc, mert hidegben is kell valami az ember fejére, de ha tűz a nap, akkor sem szabad fedetlen fővel közlekedni. Főleg nekem, aki erősen spórolok a hajjal...

A jó héjkabát - amin nem fúj át a szél - helyettesítheti a pulóvert, ha nincs nagyon nagy hideg. Én nem használok poncsót, mert nem szeretem, a dzseki bőven megfelel, plusz ennek vannak szellőzői meg két irányból nyitható cippzárja. Hozzá vittem egy esőnadrágot is, így a csomagom súlya nem lett kisebb, de talán így jobban variálható a felszerelésem. Persze a legtöbben inkább a poncsót választották ahogy elnéztem, szóval lehet, hogy az a tuti, minden esetre én maradok a már jól bevált szerkómnál.

1531685780973.jpg

Nem használtam például aláöltözetet és pulóvert, mert bár sokan tanácsolták, én nem vagyok az a fázós fajta. Nadrágból is egyet vittem - lecippzározható szárút - és megoldottam csere nélkül egy helyben 5 euróért vásárolt kínai úszóshorttal, amikor mosni kellett. Ezekkel jelentős mennyiségű helyet és súlyt spóroltam meg a hátizsákomban.

1530632359346.jpg

A túrabotok nagyon-nagyon-NAGYON jó szolgálatot tettek, mert rengeteg volt a sáros-vizes terep, ahol rájuk támaszkodva tudtam haladni.

img_9381-1.jpg

Akinek az elején nem volt botja, az is hamar beszerzett vagy vágott magának egyet (vagy kettőt) mert annyira hasznos volt ez a holmi, főleg az első két héten.

1530210592315.jpg

Egy tekercs kineziotape is jól jöhet, mert izomfájdalmak kezelésénél is hasznos (már ha tudod, hogy hogyan kell használni) de akár a vízhólyagokat is leragaszthatod vele. Nekem szerencsére idén sem volt ilyen problémám - szídtak is a többiek miatta - de rendeltetésszerűen azért kellett a rossz bokám miatt némi szalag. Szerencsére útitársam Andreas tudta, hogyan kell helyesen használni, így 2-3 nap alatt rendbe is jöttem a segítségével, na meg némi sportkrémmel és Ibuprofennel.

victorinox_hunter_xt_vadasz_svajci_bicska_el_camino.jpg

A dugóhúzós extra éles svájci vadászbicskám ismét hibátlannak bizonyult, mert mindenki ezt kérte el főzésnél, a sok dugóhúzással pedig kb. "visszanyertem készülékem árát" ajándék pohár borok formájában. A titánium spork-om is kész főnyeremény, nagy hasznomra volt.

A fejlámpámra sem volt szükségem most, mert itt reggel már világos volt az évnek ebben a szakában, este meg még épp nem ment le a nap takarodó idején. Ha nagy ritkán mégis kellett az extra fény, akkor a telefonommal világítottam.

1529776179215.jpg

A kulacsból is elég volt egy darab nagyobbacska és az övtáskámat sem használtam, mert a kevesebb holmi miatt szépen elfért mindenem a hátizsákban. Ezt nem tudtam előre, ezért például ezeket a cuccokat hazaküldtem egy csomagban. Ezt 1,99 kiló súly alatt kb. 24 euróért viszi a spanyol posta Európán belül (dobozt adnak), 2 kilótól 3,99-ig pedig a duplájáért, bő egy hét alatt. Ha előreküldjük santiagoi postán maradó módon az valamivel olcsóbb, de utána haza is kell vinnünk a holmikat. Erről itt olvashatsz bővebben.

A hátizsákokat is a posta szállítja errefelé szükség esetén, itt nem akkora biznisz, mint a Francia Úton, ahol számtalan cég foglalkozik ezzel. Mondjuk itt szerencsére nincsenek (még) "Camino turisták" mini hátizsákokkal és utazásszervezőkkel, mert ez a terep jóval nehezebb, mint a Francia Út. Sajnos azonban attól tartok, hogy ez nem lesz mindig így...

1532336252861.jpg

A spéci 4-es elosztós telefontöltőmet gyakran használtam, általában minimum +2 telefon lógott rajta az enyémen kívül. A "T" elosztómra most emiatt nem volt szükségem, de ha nem lett volna ilyen spéci töltőm, akkor jó lett volna az elosztó. Tehát vagy-vagy, nem árt, ha valamelyik van az embernél szerintem. A powerbanknak is hasznát vettem időnként, mert ha olyan volt a hely, hogy nem láttam rá a konnektorra, akkor inkább azt hagytam a töltőn őrizetlenül, mint a telefonomat.

img_20180628_215010.jpg

A ruhaszárításhoz használt könnyű és erős paracord kötelem is nagyon hasznos volt. Gyakran használtam, sokszor az ágy oszlopaihoz kikötve (ha alsó ágyon aludtam) majd arra aggatva a másnapi ruháimat és a törölközőmet jó kis térelválasztó függönyt tudtam vele csinálni magamnak.

Legyél vízhatlan!

A bakancsom idén is a (nekem) rettenetesen kényelmes Salomon LTR GTX volt, ami a Francia Úton annyira bevált. Hát ez itt sajnos szart sem ér (meg a terepfutó cipők sem), mert egyrészt a terep sokszor nagyon nehéz (csúszós, rögös, kavicsos stb.) ezért jó, ha valami tartja a bokát, de időnként rettentő nedves volt az idő és sokszor nagyon esett az eső.

1530621440190.jpg

Ilyenkor olyan volt, mintha egy patakmederben vagy épp sártengerben kellene menni, ezért a GoreTex bakim úgy beázott, mint a pinty, pedig kapott vagy 3 réteg extra impregnálást az út előtt. 

1529173726134.jpg

Aki nem panaszkodtak, azok azok az emberek voltak, akik rendes bőr bakancsot hordtak.

img_9397.jpg

Nem tudom, hogy az év más szakában milyen a csapadékhelyzet arrafelé, de én biztosan nem indulnék el még egyszer komoly vízálló baki nélkül legközelebb, mert egy éjszaka mindig kevés volt a megszárításához.

1530632816244.jpg

Jó kis Hanwag bőr bakancs, örök élet +2 év vízhatlanul

Én vittem egy pár kézmelegítőt tesztelni, ez bevált, mert hamarabb megszáradt tőle a bakancsom, viszont ez is plusz súlyt jelent. Ami megmentette a helyzetet - és a lábamat - az a nálam lévő titkos fegyverem volt, amit vízálló zokninak hívnak!

1530371995584.jpg

Vízálló nadrág, kabát, kalap, poncsó, hátizsákra huzat stb. alap, ilyesmi legyen nálad!

1529335648879.jpg

Út közben nem árt pihenők alkalmával lerúgni a csukát és a zoknit majd kitenni a napra, hadd szellőzzön, a lábunk meg száradjon. Szükség esetén jöhet a cserezokni is, ha izzadós a láb, vagy nedves a bakancs. Ez ugyanis a vízhólyagoknak kedvez, azt pedig hidd el, hogy nem akarod...

Amit tudni kell, hogy itt is sokat vezet az út aszfalton (szerintem kb. a Norte felén-2/3 részén), szóval nem minden fenékig tejfel és kellemes erdei ösvény. 

Errefelé a várakozásaimmal ellentétben a legtöbb templom zárva van. Az emberek kedvesek, köszönnek és segítőkészek ugyan, de a "Buen Camino!" jóval kevesebbszer hangzik el, mint a Francia Úton.

Pénzügyek

Általában erről kérdeznek a legtöbben, úgyhogy alaposan elmesélem a tapasztalataimat. Pénzre itt is szükséged van, a napi posztok végére ezért direkt odaírtam a költéseimet, így láthatod mikor mire mennyi pénzt adtam ki. Ezek persze az én igényeimnek megfelelő kiadások, lehet, hogy te kevesebből is kijössz, de az is megeshet, hogy többre van szükséged. 

1531414768561.jpg

Én beállítottam magamnak egy napi 30 eurós költőpénz limitet és ahhoz próbáltam tartani magamat. Persze nem minden áron, de nagyjából azért sikerült. Akadtak persze váratlan kiadások is időnként, ezért nem árt némi plusz pénzzel készülni. A lényeg:

A Camino sajnos nem olcsó mulatság

Rózsától megtanultam, hogy a Caminón (legalábbis az ismertebb, szállásokkal rendelkező spanyol útvonalain) nagy általánosságban azt lehet mondani, hogy ahány kilométer a szakasz, nagyjából annyi euró költőpénz kell hozzá (kaja+szállás költségre).

Ha egy ilyen 8-900 kilométer körüli utat mész mint én, akkor erre nagyjából minimum 1.000 Euro költőpénzt érdemes szánni ha hasonlóak az igényeid, mint nekem (napi max. 30 euró szállás és költőpénz limittel). Persze lehet, hogy olcsóbban is kihozod, akkor maximum megmarad valamennyid, de inkább kicsit több legyen nálad, mint 1 euróval kevesebb.

Példaképp ha mondjuk gyógyszer kell, vagy kineziotape (22 euro egy tekercs a gyógyszertárban) azzal is kell számolni, vagy ha pár napig nincs olcsó szállás csak mondjuk a jóval drágább hostel, akkor is kell enned. Szóval az 1 euro/kilométerrel inkább irányadóként érdemes számolni ideális esetre.

Erre ráugrik még az oda-visszaút kötsége, ami nagyjából minimum 70-100 euró repjegyre/irány, ha időben megveszed (persze lehet mázlid, de ez a nagyságrend reális), plusz a busz vagy vonat a célállomásra vagy a végállomásról a reptérre, ami simán lehet ugyanannyi, mint maga a repjegy. A repülő- és buszjegyvásárlásról itt olvashatsz bővebben.

Nem árt egy JÓ biztosítást is kötni, ez megint kb. 100 euro költség egy hónapra, de sokkal többet meg tud spórolni, ha baj van, úgyhogy én ezen sosem spórolok.

Ha felszerelésre is szükséged van, mert nincs otthon semmi túracucc, az is valószínűleg némi pénzbe fog kerülni még akkor is, ha pár dolgot kölcsön tudsz kérni. 

Nem árt azzal sem számolni, hogy amíg kint vagyunk, páran addig nem keresünk pénzt (például én), illetve az itthoni rezsit abban a hónapban is fizetni kell... 

Szóval könnyedén bele lehet csúszni 1300-1500 euró költségbe. Én ugyan vettem útközben 1-2 sört, kávét és tortillát, meg néha 1-1 zarándokmenüt, de nem költöttem ész nélkül, ezek a kis napi 3-5 eurós "luxuskiadások" nekem belefértek.

Ehhez én nagyjából 20% tartalékpénzt javasolnék vész esetére. Idén például a Ryanair sztrájkja miatt többen kényszerültek improvizálni a hazaútjukkal kapcsolatban, ami hirtelen jelentős és megkerülhetetlen plusz kiadást jelentett.

Sokan kérdezik a sátorozást, ezt én nem nagyon javasolnám, csak a nagyon hardcore tapasztalt arcoknak. Főleg ha esős az idő akkor teljesen esélytelen megszáradni/megszárítani a cuccaidat és cipelned kell a sátrat. Tisztálkodni lehetne elvben a strandokon a tusolóknál (ahol vannak), de nem láttam itt így menni embereket. Santiago és Muxía között már páran előfordultak vadkempingezők, de ott is csak talán 2-3 embert láttam összesen és nem tudom, hogy helyi hajléktalanok voltak-e vagy zarándokok. Ha kempingben szállsz meg, akkor meg ugyanott vagy nagyjából anyagilag, mint az alberguékben.

1531063625417.jpg

A szállások itt általában 10-12 euro körül mozogtak. Előfordult pár 6 eurós municipal és volt pár donativo is, de ha átlagosan tízzel számolunk, akkor nagyjából jól meg lehet lehet saccolni. Persze ha nagyon nincs szerencsénk és minden foglalt, akkor becsúszhat egy-egy hotelben vagy kempingben töltött éjszaka, ez pedig 25-30-50 euro/fő költséget is jelenthet.

A kajánál a Francia Úthoz hasonlóan megint igaz a kb.10-12 eurós zarándokmenü, ami 2 fogást plusz desszertet és bort jelent általában. A bolti árak az otthonihoz hasonlóak, én joghurtot, gyümölcsöt, pékárút, felvágottat, sajtot, csokit és szardíniakonzervet vettem leggyakrabban. Az árak nagyjából ezek voltak:

  1. 1 tálca sonka 1 euro
  2. 1 tálca sajt 1 euro
  3. szardíniakonzerv 80cent-1,50euro
  4. joghurt (4db) 1,10 euro
  5. bagett 40cent - 1 euro (fajtától és mérettől függően)
  6. dobozos sör és üditő kb. 50 cent
  7. tábla csoki kb 1-1,50euro

A boltokban általában 7-10 euro felett lehet csak kártyával fizetni, a szállásokon pedig a "csak kp" elv érvényesül, hacsak nem hotelben szállunk meg, ezért legyen nálunk elég készpénz!

A közös főzések nagyon megérik, ilyenkor ha jó (és nagy) a csapat, nagyon olcsón ki lehet hozni nagyon tartalmas ételeket. Sokszor a reggeli szendvicsekhez is közösen vásároltunk be, ami okosság, mert például egy kenhető sajtkrémet 4-5 ember elhasznál egy reggel, de te egyedül nem fogod, vinni meg nem érdemes, mert nehéz, meg meg is tud romlani.

Út közben egy-egy bárba betérve néha lecsúszott egy kávé, egy jó tortilla vagy egy üdítő, esetleg sör. Persze a boltban olcsóbb lett volna, de nem mindenhol van bolt, másrészt ennyi luxust megengedhetőnek tartottam, amíg belefértem a napi keretembe. Az árak nagyjából ezek voltak:

  1. kávék 1,30-1,50 euro
  2. sör vagy üdítő kb.1,50 euro
  3. tortilla 1,5-5 euro (mérettől, helytől és extráktól függően)

1530112635192.jpg

Tájékozódás, utazások

A Norte is rendkívül jól ki van jelölve a Francia Úthoz hasonló módokon. Amikkel gond lehet, azok az egyes alternatív útvonalak, ezek van, hogy egyáltalán nincsenek jelölve, vagy épp vannak, de nincsenek karban tartva. Ha a fő csapásvonalon megyünk, akkor biztosan nem lesz gondunk, útikönyv, mobil alkalmazás vagy térkép nélkül sem.

Ami hasznos volt nekem még az a Wise Pilgrim mobilalkalmazás. Ez nagyjából 1300 forintért letölthető, de ne ezen spórolj szerintem, mert nagyon megéri. Persze kell hozzá adatkapcsolat, ezt érdemes szem előtt tartani. Van online térképe is, amin egyből látod, hogy hol vagy az útvonalhoz képest (ez nekem sokszor jó jött, amikor eltévedtem egy-egy alternatív vagy parti útvonalon), leírás a városokról és nagyon korrekt szálláslisták, amik például azt is tartalmazzák, hogy melyik szálláson mennyire felszerelt a konyha, hány ágy van, mennyibe kerül és az elérhetőség is ott figyel. A konyha felszereltsége igen fontos dolog, mert többször meghiúsult miatta a közös főzés. Sütő általában nincsen ezeken a helyeken, pedig milyen egyszerű lenne a 2 eurós pizzákat megsütni vacsorára benne. Gyakran kimerül egy árva mikróban és néhány tányérban az ígért konyha.

1530633324183.jpg

Wise Pilgrim Norte App: a piros a parti alternatív út, a kék a hivatalos. Jobb oldalon a nagy kék pont pedig az aktuális helyzetemet mutatja. A "H" és az egyéb betűk a különféle szállásokat jelzik

1530211980377.jpg

A jelzések Galíciáig elég egyértelműek, a kagylók állása is jelöli a helyes irányt (amire a képen mutatok, az az oldal jelzi a haladási irányt, vagyis itt balra kell menni). Galíciába érve azonban ez megváltozik, mert innentől össze-vissza állnak majd a kagylók az oszlopokon. Ez egyébként nem gáz, mert itt viszont már egy plusz nyíllal mutatják a helyes utat.

Azért nem árt nyitva tartani a szemünket, mert egyszer-kétszer előfordult, hogy mindössze pár métert letérve az útról csodálatos helyeket találtunk. Nem lóverseny a Camino, élvezd a látványt!

1531162508238.jpg

Ami még érdekesség az az, hogy a "C. Complementario" azaz az alternatív szakaszok bár ki vannak jelölve például Galciában, mégsincs az oszlopokon kilométerjelzés, csak ez a felirat.

1531064197206.jpg

1529348619838.jpg

Ugyancsak nem találni ilyet a Muxía-Fisterra szakaszon, itt is csak az irány van megadva, a kilométer helyén pedig iránytól függően az "A Muxia" vagy az "A Fisterra" felirat található. Ez meglehetősen idegesítő, mert jó lenne tudni, hogy mennyi van még hátra az útból, de túl lehet azért élni. Aztán Fisterrában megint látni kilométerjelzést is a Világ Végéig, azaz a városon kívül kb. 3 kilométerre lévő sziklákig. Nem túl logikus, de talán egyszer változtatnak majd ezen.

1529768996923.jpg

Többször is előfordul az út során, hogy hajóra kell/lehet pattanni a továbbjutás érdekében. Ezek részei a hivatalos útvonalnak, az áruk sem eget rengető, többnyire pár euróról van szó. Viszont rengeteg gyaloglástól mentenek meg minket ezek az opciók például Santander, Santona vagy San Sebastian előtt (fura, csupa "San" kezdetű helynél kell hajózni).

1529348370180.jpg

Előfordult, hogy buszozni is kellett, amikor a helyi szállás teltházas volt és nem akartunk visszasétálni egy falunyit. A busz is olcsónak számít itt, 1-2 euróból meg lehet oldani egy néhány kilométeres szakaszt. A taxi már más tészta, nagyjából 1 euro/kilométer, de ez kocsira vonatkozik, nem személyre. Ezért ha többen vagyunk és nem megyünk túl messzire, egészen rentábilis tud lenni ez az utazási forma is.

Állatok

1531163058873.jpg

Van errefelé jó sok kutya, több közülük szabadon lófrál az utcán, köztük elég nagyok is

Általában nem nagyon foglalkoznak az emberekkel, mert megszokták, hogy van mászkálás errefelé. Azonban semmiképp nem ajánlatos bemenni egy-egy nyitott portára, mert ha fenyegetve érzik a területüket simán nekünk ugorhatnak. 

Sok barátságos eb is él itt, de külön kérik, hogy ne csaljuk el magunkkal még a látszólag kóborlókat sem, mert mindnek van gazdája. Ha elhívjuk, akkor viszont egy idő múlva nem fog hazatalálni és valóban kóbor állat válik szegényből. Meg kell kicsit vakargatni, aztán hadd menjen vissza a dolgára.

Harapásról kétszer hallottam (ebből egyet láttam is) nem baj, ha van nálunk egy túrabot, amivel el lehet kergetni a delikvenst. Persze ő többnyire csak a munkáját végzi, szóval ne bántsd, csak ijessz rá a bottal. Nem kell egyébként félni ettől, nem gyakori, de megeshet, főleg a kevésbé járt alternatív szakaszokon. Rám két kis húszdekás kutya rontott hátulról, de oda kell figyelni, mert egy-egy háznál több kutya is lehet, a kicsi mögött simán ott dekkolhat egy sokkal nagyobb erősítés gyanánt.

Előfordult egyszer, hogy egy bika ugrott fel, amikor egy pari úton ballagtunk, ami bevezetett a legelőjére. Ilyenkor csak szépen nyugodtan el kell sétálni, nem szabad futni, vagy hirtelen mozdulatokat tenni. Persze itt is mi voltunk a balekok, nem kell odamenni, ahol a bika van, szóval ez sem valós veszély, csak oda kell kicsit figyelni.

1531414240527.jpg

Az úton találkoztam két darab viperával, ebből az egyik már döglött volt. Ezek az állatok azon túl, hogy meglehetősen ritkák - csak én vagyok ilyen piszok mázlista - kerülik is az embert. Nem is támadnak, csak ha mondjuk véletlenül rájuk lépünk, ezért ha lemegyünk az útról a bokrok közé pisilni nézzünk a lábunk elé.

screenshot_20180720-094317.jpg

A sirályokkal meggyűlt a bajom egyik alkalommal, mert betévedtem a területükre ahol fészkelnek és ők ezt nem hagyják annyiban. Elég pofátlanok is tudnak lenni, mesélték, hogy a strandon simán kiveszik az ember kezéből a kaját, ha nem figyel.

Biztonság

Ez az útvonal is van annyira biztonságos, mint a Francia. Bár itt kevesebb a zarándok, azért ez sem elhagyatott és sok nő gyalogol egyedül is errefelé, szóval nincs ok az aggodalomra.

1531645331366.jpg

Az értékeinket ne hagyjuk szét, legyen mindig (MINDIG) nálunk a tárcánk, az irataink és a telefonunk, akkor is, ha fürödni megyünk. Alváskor tegyük ezeket a hálózsákunkba, így minden rendben lesz. Ezt a szabályt mindenki tudja, ezért nem kell aggódni, mert a táskánkat a szennyesünkkel senki nem fogja ellopni.
1532162528173.jpg

A Camino del Norte 0. napja

A Francia út 0. napja

Norte felkészülés

Caminós Tippek, trükkök

A blog legeleje

Itt van még két hasonló cikk, ami hasznos lehet, ez a Camino utáni utószó vagy épp előszó, ez pedig itt a Camino lelki oldaláról szól, ajánlom szeretettel!

Praktikus tippeket itt találsz még:

Szállások

Mosás

Postázás, utazás

Kajálás okosan

Biztonság

Tájékozódás

Zarándokok fajtái

Ha tetszett az útinaplóm, de még nem olvastad azt, amit a Francia Úton írtam, ide klikkelve megteheted!

Ha van még kérdésed, nyugodtan tedd fel itt kommentben, vagy keress a Facebook oldalon keresztül

 

become-a-patron-button-1_1.png

 

 

Ha tetszett, nyomd meg a gombot!

arrow_outline_yellow_down.png

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elcaminofrances.blog.hu/api/trackback/id/tr9814130123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyulus 2018.07.24. 21:06:24

Végigkövettem az elejétől a végéig. Jó volt, köszi!
Remélem, lesz még.

Pellegrino 2018.07.24. 21:07:28

@Gyulus: Köszi, örülök! Én is remélem! ;)
süti beállítások módosítása