Kajálás okosan

2017. június 07. 12:24 - Pellegrino

Avagy hogyan együnk jót jó áron a Camino-n?

A kaján nagyon sokat lehet spórolni a Camino alatt, de rendkívül okosan kell csinálni. Mivel szervezetünket fokozottan igénybe vesszük, nem szabad egysíkúan táplálkozni, be kell vinni mindent, amire szükségünk lehet. Megmutatom, hogy én hogyan vásároltam, hátha találsz köztük hasznos ötleteket!

Egy átlagos finom, tápláló és olcsó vacsorám

Én nagyon figyeltem arra, hogy minden nap egyek gyümölcsöt és zöldséget, szénhidrátot, fehérjét. Igyekeztem joghurtot és sajtot is enni, illetve gyümölcslevet inni napi rendszerességgel. Napi 4 alkalommal ettem a "sokszor kevesebbet" elv alapján, mert sok reggeli vagy sok ebéd után nehéz és egészségtelen is a melegben gyalogolni.

A Camino alatt megtapasztaltam, hogy a Carrefour, Simply, Dia, Gadis, Family szupermarketek a legnagyobbak errefelé. A legkedvezőbb árakat a Simply és a Dia nevűekben találtam, jó hír, hogy Diákból szinte minden közepes városban van 1-2 bolt.

Csak anyit vásároljunk, amennyit meg is eszünk, mert nem tudjuk magunkkal vinni a maradékot!

Az olyan üzleteket viszont érdemes elkerülni (vagy csak a legszükségesebb dolgokat megvenni bennük) amiknek a tábláján kagyló vagy pilgrim/peregrino felirat van, mert ezek jellemzően olyan kisboltok, amiket kifejezetten a Camino-s külföldiek miatt nyitottak élelmes helyiek az út mentén. Ezek jellemzően jóval drágábbak, mint a rendes üzletek, de lehet bennük kapni például vízhólyagtapaszt vagy térdszorítót, szóval hasznuk is van, ha épp ezekre van szükségünk. Érdemes tehát olyan élelmiszerboltot nézni, ahol a helyiek is vásárolnak, többnyire azokkal járunk a legjobban.

Itt jóval kisebbek a banánok, mint otthon

A banán jó, mert energiát ad és kalciumot is tartalmaz, ezekre pedig elég nagy szükségem van a vándorlás alatt. A baj az, hogy az út szélén nem ritkán 1€-t is elkérn(én)ek egy ekkora gyümölcsért, vagy egy almáért. A supermercado-ban 1€-ért kapunk 12 darab almát az olcsóbbikból, és nagyjából 6 banánt is ennyiért vehetünk meg. Szóval mi hárman inkább összefogtunk, vettünk 6 banánt és 6 almát, azaz fejenként 2-2 darabot. Ennyit megeszik az ember egy nap, aztán ha újra nagyobb városba érünk, ismét vásárolhatunk. Gyümölcsre szükség van, de sokat lehet rajta spórolni, ha okosan veszi az ember.

Példák

(Klikk a galériához)

Érdemes odafigyelni arra is, hogy például bankkártyával 10€ felett lehet csak a DIA-ban fizetni.

Sajnos errefelé nem nagyon lehet például 1 darab joghurtot (azért előfordul, de ritka) vagy tojást venni, ezért érdemes megnézni, hogy van-e hűtő a szálláson, vagy többen vásárolni együtt, így elfogy minden romlandó egyszerre, nem kell tárolni. Az is többször előfordult velem, hogy volt hűtő, és valaki hagyott is benne joghurtokat, így azt nem kellett vennem. Persze cserében érdemes valamit nekünk is ott hagyni, ami már nem kell, de másnak jól jöhet. Én vettem 12-es szett tojást, aminek a felét otthagytam, mert csak 15 centtel került többe, mint a hatos, vagy virsliből négyes csomagot, amiből kettőt ettem csak meg, illetve kis lekvárokból is hagytam a hűtőkben itt-ott. Biztosan segítségére voltak valakinek. Megosztani jó dolog, és ne feledjük, nem vagyunk egyedül, gondoljunk másokra is. Ha például 2 joghurt van a hűtőben hagyva, ne együk meg mindkettőt.

Olcsó és egyszerű, mégis tápláló vacsora egy kis hazai szalonnával

TIPP: spórolni tudunk azzal, ha fel kellene vennünk pénzt a számlánkról, de ehelyett összeállunk többen vásárolni. A pénztárnál aztán én kifizetem kártyával a végösszeget (a kártyás vásárlás díjmentes szokott lenni a bankoknál), a többiek pedig odaadják a rájuk eső összeget készpénzben. Ezzel a módszerrel a külföldi készpénzfelvételünk díjtalanná válhat.

TIPP: Itt olvashatsz az ingyenes utazós bankkártyáról, amivel külföldön is vehetsz fel pénzt díjmentesen!

Ez egy egészen jól felszerelt konyha

Ez egy szép nagy konyha, de semmire nem jó, mert TELJESEN ÜRES, egy kanál sincs benne. Ezért kell érkezéskor ALAPOSAN menézni a konyhát, mielőtt bevásárolnánk!

Ha főzni szeretnénk, nagyon fontos, hogy még bevásárlás előtt mindenképpen nézzük meg a saját szemünkkel a konyhát, ha van egyáltalán! Ellenőrizzük, hogy van-e sütő, ha van, akkor van-e hozzá tepsi(!), működik-e, ha gázos akkor van-e gáz a palackban stb. Sokszor csak egy mikró van a helyeken, és rengetegszer nincsen hűtő sem, így a romlandó cuccot, amit nem eszünk meg azonnal, el kell felejteni. Többen beleszadnak ebbe, vagyis jól bevásárolnak például pizzákat, aztán kiderül, hogy nincs sütő, emiatt aztán nem tudják megsütni és megenni.

Itt van minden: olaj, tészta, rizs, fűszerek, ezt sem kell venni

Sokszor van a konyhákban maradék nyers tészta és rizs, szinte mindig van olivaolaj és fűszerek is, ezért érdemes megnézni, mert ezeket így nem kell vennük. Azért jó körültekintőnek lenni, mert spórolni is lehet így, illetve ami megmarad, azt nem fogjuk tudni magunkkal cipelni, így másnapra nem érdemes kaját tárolni.

Az én menüm

el_camino_olcso_kaja_etel_etkezes.jpgReggeli
Általában kávé, péksütemény és banán volt, amit többnyire előző nap vettem, mellé egy kis dobozos gyümölcslé.

Nap közben
Szendvics, benne sajt, felvágott és zöldség. Mellé alma, banán vagy barack, esetleg gyümölcslé, néha 1-1 kávé vagy pohár sör út közben, ha úgy gondoltam, hogy jól esne.

Délután
Ha maradt szendvics akkor megérkezéskor megettem. Szardíniát, vagy joghurtot is ettem, vagy amit éppen megkívántam, és persze amit be tudtam szerezni.

Vacsora
Főtt kaját többnyire ilyenkor ettem. Ez lehetett zarándokmenü, valamilyen konzerv, tojásrántotta, vagy főtt tészta gazdagon virslivel, sajttal, tojással és olivával, hozzá saláta. Utána egy jó sör vagy ha többen voltunk, akkor egy üveg jó spanyol bort osztottunk meg.

Egy jó rántotta virslivel, joghurt, zöldségek és egy jó sör

Olivier cimborámtól megtudtam, hogy Spanyolország 3 részén északról délre haladva háromféle módon főznek:

1, Északon leginkább a főtt húsok és a szószos dolgok mennek,
2, Az ország középső részén grilleznek mindenfélét,
3, Délen olajban sütnek majdnem mindent

Egy ilyen nagy adag paella kb 10€, olyan kiadós volt, hogy ketten ettük meg

A zarándokmenük 7-12€ között vannak általában, de a legtöbb helyen inkább 9-10€ egy ilyen menü. Ez két fő fogást és desszertet tartalmaz, plusz általában jár hozzá kenyér, víz és bor.

Finom volt és bőséges

Ez a fullos menü 9€ volt Muxíában

Ettem ebből nagyon jót és bőségeset, de volt 1-2 gyengébb eresztés is. Többnyire mindegyik fogásból 3-5 féléből lehet választani (ebben aztán van leves, saláta, de spagetti is lehet az első fogás, a második pedig halas-húsos, de abban is van tésztaétel vagy paella) gyakran a desszert is többféle (pl fagyi, joghurt, sütemény vagy vaníliakrém). Érdemes megnézni, hogy mi van az árban, mert előfordul, hogy nincs desszert, vagy nem adnak bort, ilyenkor érdemes megnézni a szomszéd helyeket. Itt ugyanis lehet, hogy 1-2€-val többet kérnek, mégis jobban járhatunk a plusz fogással.

Reggeli a szállásokon

Gigantikus croissant a reggelihez

Többnyire 3-4€ között van az ára. Általában kávét, narancslevet és egy szép nagy friss croissant-t tartalmaz. Érdemes megkérdezni rendelés előtt, hogy miből áll az adott reggeli, mert szaladtam bele vérlázító lehúzásos gagyi előrecsomagolt cuccokból álló 0,5€-t sem érő "reggelibe", amit híg és langyos kávéval koronázott meg a "kedves" vendéglátóm, mindezt "potom" hatszoros áron. Amiért még jobban bosszantott a dolog az az volt, hogy kb. ugyanezek a cuccok voltak is nálam a táskámban.

Egy-egy ilyen cuccból 12db 1€, az üdítőből pedig 6db kerül ennyibe a boltban...

Szótár

Bocadillo - szendvics

Cerveza - sör

Víno blanco - fehér bor

Víno tinto - vörösbor

Desayuno - reggeli

Cena - vacsora

Menu del día - Napi menü

Hola, Buenos Dias/tardes! - Üdv, jó napot(délig használják)/délutánt (déltől estig használják)

Una(dos, tres...) cerveza por favor! - 1(2,3...) sört kérek szépen!

Gracias! - Köszönöm!

Hasta Luego! - Viszont látásra!

Adios - Isten veled! (Ritkán használják)

Számok (nem árt tudni, például a boltban hasznos, amikor mondják, hogy mennyit fizetünk):

1 - uno

További hasznos El Camino tippek:

Előszó

A szállásokról

A leggyakoribb egészségi problémák és megoldásaik

Biztonsági kérdések

Mosás - hogyan, hol, mivel?

A zarándokokról

Postázás, utazás, futár - hogyan, mennyiért?

Tájékozódás a Camino-n

Norte felkészülés

Caminós Tippek, trükkök

A blog legeleje

Ha szereted, amit csinálok és támogatnád az utamat, vagy meghívnál egy szállásra, szendvicsre, üdítőre, sörre vagy egy kávéra virtuálisan, mostantól megteheted ide-, vagy az alábbi képre kattintva:

Csatlakozz hozzám Facebook-on, Instagramon és a Youtube-on is!

become-a-patron-button-1_1.pngHa tetszett, nyomd meg a gombot!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.