El Camino kalandok

Camino - Vándortúra - Felszerelés - Teszt - Magazin

Mi is ez a "túrautánfutó"?

2018. március 16. 17:56 - Pellegrino

Egyre többen mennek "hiking trailer" segítségével a Camino-n!

A Francia Utat járva találkoztam pár emberrel, akik ezzel a fura cuccal mentek meglehetősen lendületesen. Először megmosolyogtam őket, de aztán rájöttem, hogy ez egy létező és - egyébként úgy fest, hogy - hasznos dolog.

taliga.jpg

Eredetileg katonai célokra lettek ezek a kiskocsik kifejlesztve, a második világháború idején az amerikaiak szállítottak vele terepen utánpótlást, de akár autó, vagy motor után is lehetett őket kötni. Sok mai változata is variálható, bár leginkább csak a gyalogos és a kerékpáros (esetleg síelős) használat között.

A túrás utánfutó katonai elődjei (galéria)

 Egy ilyen túrautánfutó ugyanis akár 30-40 kiló súlyt is elbírhat, ami több túrázó holmiját is jelentheti, viszont mivel a földön gurul, nem jelent akkora megterhelést az embernek, mint a hátizsák. 

A kiskocsin húzott összsúlynak ugyanis mindössze a 30-50%-a terheli az embert (a kocsi típusától függően), a maradék 50-70%-ot a földön guruló kerék (vagy kerekek) viseli(k). Többféle kivitel kapható belőle, van, ami egykerekű, mint egy kis talicska, de létezik kétkerekű is.

Az utánfutó részei közelről (Galéria)

Ezek a kerekek különböző méretűek lehetnek: előfordul kicsi, tömör gumis, van mountainbike vagy BMX kerekes, esetleg fatbike kerékkel szerelt. Ez utóbbi előnye, hogy a széles gumi miatt lazább talajon (homok, sár, hó) is jobban halad mint a társai.  Nem minden terepen halad velük könnyen az ember, főleg a kicsi és vékony kerék okozhat gondokat:

talajtipusokra_egykereku.jpg

A kiskerekű túrutánfutók használhatósága terepviszonyok szerint

A túrautánfutókból meglehetősen sokféle kapható a piacon. Lehet húzni egy pár fogantyú segítségével és derék- vagy hátpánttal menni előtte, tolni is lehet, ha épp olyan a terep, és a legtöbb (főképp kétkerekű) fajta szét is szerelhető, némelyik csővázas hátizsákként is hordható. Egyes típusok fékkel is fel vannak szerelve, ami lejtőn ereszkedve igen jó szolgálatot tehet.

monowalker_turautanfuto_el_camino_modozatok.jpg

Nem csak túrázóknak ajánlják, de jó lehet még

- Filmeseknek: a technika terepen való mozgatására

- Kutatóknak: a felszerelésük eljuttatásához

- Vadászoknak: az elejtett vad kihozására az erdőből

monowalker_turautanfuto_el_camino_sulyeloszlas.jpg

Funkciójukat tekintve csomag- vagy gyerek szállítására alkalmas változatok is léteznek, egyes típusok variálhatóak, vagy akár sítalpakkal is felszerelhetőek téli használathoz, illetve kerékpáros adapterrel is átalakíthatók bringatúrához.

Természetesen nem minden terepen lehet jól használni őket, nagyon szűk erdei ösvényeken, durva vagy ingoványos talajon nem biztos, hogy ez a legjobb választás. De egy "sima" egyszerű vándortúrához, vagy a Camino Francia  Útjához például bevált szerkezet.

A kiskocsik fajtái (galéria)

Típustól és felszereltségtől függően 5-600 eurótól több ezerig lehet hozzájutni ezekhez a kiskocsikhoz, de ha az ember ügyes, és kicsit utánanéz a dolgoknak, akkor otthon is össze tud rakni magának egyet. A fő, hogy masszív és könnyű legyen a szerkezet alacsony súlyponttal és kellően nagy kerékkel.

Ezt a M.U.L.E. nevű egykerekűt egy veterán katona tervezte. Keskeny kialakításának köszönhetően rázósabb terepen is jobban elfér, mint kétkerekű társai. Gyakorlatilag olyan, mint egy hátizsák, ami a földön lévő kerékre is támaszkodik, így levesz valamennyi súlyt a cipelője hátáról.

A fenti videón látható Honey Badger nevű egykerekű cucc eléggé kilóg a sorból, mert ez nem utánfutó, hanem egy speciális talicskaszerű hordozó. Többféle felszereltséggel kapható, a spéci kerekeken és táskákon kívül még elektromos meghajtás is rendelhető hozzá.

1494347279468.jpg

Ezek a kreatív nénik például bevásárló "banyatankokkal" mentek végig a Francia úton

Én egyelőre maradok a hátizsákomnál, de egyáltalán nem kizárt, hogy 10-20 év múlva, vagy egy több felszerelést igénylő túra esetén majd beruházok egy ilyen alkalmatosságba, ha már fizikailag nem fogom úgy bírni a cipelést, mint most.

Köszönöm a megosztást!

Ez is érdekelhet:

A túrabotokról

A hálózsákok anatómiája

A zarándokok fajtái

Camino-s felszerelések

Praktikus Camino tippek és trükkök

Ha érdekesnek találtad a cikket, a blogra feliratkozva email értesítést kaphatsz az új posztokról!

blog_kovetese_kicsi.jpg

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elcaminofrances.blog.hu/api/trackback/id/tr8513728422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Könyveslány 2018.03.18. 10:18:45

A TESCO környékén és buszokon százával látok ilyeneket :)

Pellegrino 2018.03.18. 10:19:20

@Könyveslány: Maximum az utolsó képen lévő fajtából! ;)

Boar. 2018.03.18. 10:38:28

Hülyeség. A gyártók teremtik meg az igényt is a marketinggel, hogy aztán el tudjanak adni minden vackot.

Pellegrino 2018.03.18. 10:43:47

@Boar.: Sokat olyan emberek terveztek és gyártottak ezek közül, akiknél felmerült rá a konkrét igény. Ezek általában 60+ életkorú emberek, akik aktívak szeretnének maradni, de már nem bírnak akkora súlyt cipelni, ami egy hátizsákkal jár. Amúgy a 2. világháború alatt, amikor ezek a kocsik születtek szerintem nem volt szó marketingről, csak a praktikum számított, szóval biztosan van értelme. Én nem vennék, legalábbis még nem, de nem kizárt, hogy idősebb koromban be kell ruházni egybe. Ugyanúgy, mint a "banyatank" esetén, a csajok sima bevásárlótáskákkal járnak vásárolni, de idős korukra a mamiknak a szükség hozza a guruló táskát. :)

Boar. 2018.03.18. 15:13:02

@Pellegrino: Ne keverjük ide a hadi felhasználást. A katonáknak nagy súlyú felszerelést, lőszert, több napra szóló élelmiszert, vizet, rádiót, kötszert stb.-t kellett cipelni. A mai túrafelszerelések pehelykönnyűek és ahol ezeket a tróglikat el lehet húzni ott a legnehezebb dolgokat-az élelmiszert és a vizet-biztos, hogy napi szinten be lehet szerezni. Ahová pedig több napi ellátmányt kellene magaddal vinni, ott ezek a taligák inkább jelentenek gondot, akadályt mint segítséget.
Szerintem...

Pellegrino 2018.03.18. 17:24:04

@Boar.: Persze, igazad van ebben, de nem feltétlenül a sok ellátmány szállítására vannak ezek kitalálva. Többnyire idősebb embereknek vannak tervezve könnyebben járható terepre (mint például a Francia Út), akik számára az átlagembernek könnyű túracucc is lehet nehéz. Ellenben vannak az egykerekű változatok, amik olyasmik mintha egy hátizsákot vinnél, ami a földön lévő kerékre is támaszkodik, így veszi le a súly egy részét az emberről. Azok rázósabb helyeken és keskenyebb ősvényen is el tudnak menni. Ilyen például a Mule nevű cucc, amit egyébként egy veterán katona tervezett.

tlantos 2018.03.18. 22:58:26

Gyakorlatilag banyatank nagyobb kerekkel, es kicsit jobb kivitelben.

Kelly és a szexi dög 2018.03.18. 22:58:36

Szomszéd múmia ilyennel húzza a gázpalackot...

Laciii 2018.03.18. 22:58:43

@Pellegrino: De miért kéne neked 81 milis aknagránát túrázáshoz?

NyenyeMákos 2018.03.19. 10:37:58

Ekkora hülyeséget. A szabadságot veszi el az embertől. Addig, amíg sík, egyenletes úton kell haladni vele, talán ok. De egy szűk hegyi ösvényen, ahol sziklák, tuskók állnak ki a földből, bedőlt fák vannak, nettó szívás. Nem lehet vele bármerre szabadon elindulni, extra tervezést igényel az útvonal, amit nem is tudom hol lehet előre megtenni, milyen térkép adja azt az adatot, hogy egy ilyennel is járható-e az útvonal?

Pellegrino 2018.03.19. 14:44:57

@Laciii: Sosem lehet tudni.... :D

Pellegrino 2018.03.19. 14:46:44

@NyenyeMákos: Nem mindenhová és nem is mindenkinek jó, de ha nagyobb adag cuccot kell szállítani, akkor hasznos lehet. De ha megnézed pl a M.U.L.E. videót, az elég sok helyen elmegy azért...