El Camino kalandok

Camino - Vándortúra - Felszerelés - Teszt - Magazin

Túrázás kánikulában

2017. június 23. 15:53 - Pellegrino

Tippek, trükkök, ha ilyenkor sem akarsz otthon punnyadni!

Nyáron, ha kánikula van, jobban fel kell készülni mielőtt túrázni indul az ember. Ez a Camino-ra méginkább igaz, mert májusban is előfordul 35 fok meleg, később pedig a negyven is gyakori. Összeszedtem hát a legfontosabb dolgokat a nagy melegben túrázásról, hogy ne érhessen meglepetés a terepen.

idojaras_ruha2.jpg

Tervezés

Induljuk korán, hogy ne a legnagyobb melegben kezdjük a túrát. A Camino alatt a reggel 7-8 órai indulást a nagy melegben gyakran reggel hatra toltam vissza, így kevesebbet mentem a kora délutáni hőségben. Ilyenkor se menjünk egyedül, ha bármi baj van, legyen velünk segítség.

Folyadékpótlás

meleg_ido_viz.jpg

Természetesen ami a legfontosabb, hogy a megfelelő folyadékpótlásról mindig gondoskodjunk! Számoljunk úgy, hogy ilyenkor jóval több folyadékot kell pótolnunk, és bármi közbe is jöhet - például a Camino-n gyakran előfordul, hogy nem működnek egyes kutak - ezért több folyadékot vigyünk magunkkal, mint szoktunk.

Nem a víz a legjobb ilyenkor, ugyanis az izzadtsággal sok ásványi anyagot veszítünk, a maradékot pedig a megivott vízzel még inkább kimossuk a szervezetünkből, felborítva ezzel az elektrolit háztartásunkat. Érdemes ezért valamilyen izotóniás italporral turbózott innivalóval készülni. Én általában két darab nyolc decis kulaccsal megyek, az egyikben ilyen ital van, a másikban pedig víz. A víz ugyanis az ivás mellett jól jöhet például a sapkám benedvesítéséhez. Egy egyszerű kirándulásnál, ahol nem fontos annyira a súly, simán beteszek még egy másfeles ásványvizet is a táskába.

Ha kutat találok, mindig megmosakszom, a sapkámat és a pólóm ujját is bevizezem. Néha az egész pólót leveszem és megnedvesítem, nagyon jól esik utána a hűvös a bőrnek.

Kerüljük a kávét, az alkoholos italokat és a cukros üdítőket (hacsak nem a vércukrunkat akarjuk pótolni). A kávé vízhajtó hatása ilyenkor kifejezetten rosszul jön.

Ha italtartó zsákból iszunk, a végén fújjuk vissza a csőből a folyadékot a zsákba. Így a következő alkalommal nem kell az első kortyokkal a csőben maradt felmelegedett vizet innunk!

Ételek

tura_kaja.jpg

Ne együnk nehezet vagy zsírosat és sokat. Ez mondjuk általában is igaz, ha mozogni készülünk, de hőség idején még jobban oda kell erre figyelni. Az emésztés ugyanis még több vizet von el a szervezetünktől. Együnk könnyű reggelit, és vigyünk magunkkal aszalt- és friss gyümölcsöket, magvakat, és protein- vagy müzliszeleteket. Nagyon hasznos például a keverék, ami magvakból és mindenféle sós apróságból áll, mert egyrészt energiát ad, másrészt az izzadással elvesztett sókat is pótolni tudjuk általuk. Ezt magunknak készítsük el, és tegyük be egy önzárós zacsiba vagy dobozba. Jól fog jönni, ha megpihenünk út közben!

Ruházat 

tura_ruhazat_melegben.jpg

A könnyű lélegző ruházat is igen fontos. Általában amikor meleg az idő, a nap is nagyon süt. Ilyenkor legyen nálunk fejfedő, amit alkalom adtán be is tudunk nedvesíteni, plusz véd a napszúrás ellen. Én nagy melegben a csősálamat használom, mert vékony az anyaga és jobban szellőzik, nem izzad bele a fejem. Csősál van a  nyakamban is, ami védi a leégéstől, illetve vékony hosszú ujjú pólót viselek, mert ez is a bőrt védi a naptól. Persze nem vagyunk egyformák, van aki jobban bírja a napot és a meleget, de a ruha által nem védett bőrfelületeken mindenképpen kenjük be magunkat alaposan naptejjel: a karunkat, vállunkat, arcunkat fülünket(!) és orrunkat is!

Nem árt, ha van nálunk egy esőkabát, (kirándulásra egy sima egyszer használatos poncsó is megteszi) mert főleg a hegyekben könnyen érhetnek meglepetések.

A lábunknak sem jó a nagy meleg, ilyenkor jobban bedagad, ezért amikor pihenünk, ha tehetjük vegyük le a bakancsot vagy cipőt és szellőztessük meg a lábainkat és a lábbelink belsejét. Érezhetően jobb lesz amikor újra elindulunk! Ha a lábunk izzadós, vigyünk magunkkal tartalék zoknit (főleg hosszabb túráknál) és cserélgessük, hogy mindig száraz maradjon a láb, ami véd a vízhólyagok kialakulásától!

Pihenés

Ilyenkor általában gyakrabban meg kell állni pihenni. Természetesen árnyékban az igazi, a hosszabb pihenőket pedig érdemes a déli órákra időzíteni, amikor a legmelegebb van. Mindenképpen álljunk meg, ha úgy érezzük, hogy szükségünk van rá, ne törődjünk azzal, hogy nemrég pihentünk, vagy hogy mit szólnak a többiek. Könnyen hőgutát kaphat vagy el is ájulhat az ember, ha nem veszi komolyan a teste jelzéseit. Ha magunkon vagy a partnerünkön bármilyen jelét látjuk például a napszúrásnak, hányni kezd, szédül vagy gyors lesz a pulzusa azonnal menjünk árnyékba, borogassuk a fejét, adjunk neki inni, szakítsuk meg a túrát és hívjunk segítséget!

További tippekről, trükkökről és felszerelésekről itt olvashatsz!

Köszi, ha megosztod!

arrow_orange_down.png

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://elcaminofrances.blog.hu/api/trackback/id/tr5912616339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.