El Camino kalandok

Camino - Vándortúra - Felszerelés - Teszt - Magazin

Gyakori egészségi problémák és megoldásaik

2017. június 12. 15:28 - Pellegrino

Lábfájdalom, izomgyulladás és vízhólyagok

Gyakori kellemetlenség a Camino-n a vízhólyag, izomfájdalmak, a térdfájdalom és az izomgyulladás. Nekem sajnos mindegyikből kijutott valamennyi, de szerencsére jól fel voltam készülve, ezért könnyen és gyorsan megoldottam a problémákat.

pro_touch_terdszorito_harisnya.png

Vízhólyagok

A vízhólyag többmindentől kialakulhat, a dörzsölődés és a nedvesség segíti elő legjobban a hólyagosodát. Legjobb megelőzés az, ha a bakancsunkat és a zokninkat jól választjuk ki, azokat tényleg alaposan bejáratjuk az út előtt és a lábunk bőrét is előkészítjük még itthon. Erről bővebben a bakancsos posztban olvashatsz.

Volt olyan ismerősöm, aki ezt nem vette komolyan, és a majdnem teljesen új bakancsa az első napokban annyira tönkretette a lábát, hogy abba kellett hagynia az utat, mert lépni sem tudott a rengeteg vízhólyagtól!

Az úton arra kell figyelnünk, hogy mindig tiszta és száraz legyen a lábunk, a zoknink és a bakancsunk, mert a nedves láb kedvez a vízhólyagok kialakulásának. Amikor megállunk, érdemes levenni a bakancsot és szellőztetni kicsit a lábunkat. Tényleg érezhetően jobb lesz, amikor tovább indulunk. Igezgassuk meg a zokninkat és a bakancs nyelvét, ha esetleg kavics vagy egyéb oda nem való holmi kerül a cipőnkbe azt szedjük kia zonnal. Ha elkezd pirosodni a lábunk itt-ott, vizsgáljuk meg, hogy mi okozza és hárítsuk el, ha lehet. Az érzékeny területet ragasszuk le vízhólyagtapasszal a további problémákat megelőzve. 

Jobb egy előző napi használt zoknit visszavenni a lábunkra egy átnedvesedett tiszta helyett, mint vízhólyagos lábakkal továbbmenni!

labapolas_el_camino.jpg

Én vittem magammal ezt a kis habkövet és ezt a mini hűsítő és hidratáló lábkrémet (vagyis a krémből 3 darabot,ami épp elég is volt), és esténként használtam őket. A habkővel lereszeltem a sarkaimat és a lábamon alakuló kemény bőrrészeket, majd alaposan megmostam, végül pedig bekentem a krémmel. A lábaim így puhák maradtak.

Természetesen ezeket nem a szobában csináltam, hanem kint az udvaron vagy a fürdőben!

A lábkörmöket is rendesen le kell vágni, azok is okozhatnak problémát. Egyszer keletkezett egy mini vízhólyagom egy rossz talpbetét szélétől, amit csak simán kiszúrtam, és ennyi, nem volt több problémám.

aid258546-v4-728px-pop-a-blister-step-8-version-2.jpg

Ha mégis kialakul a hólyag, szépen tisztára le kell mosni a környékét és a kezünket, sterilizált tűvel ki kell szúrni (oldalt, több irányból a széleinél, nem a közepét, hogy a hólyag bőre védje később a területet), hagyni kifolyni belőle a folyadékot, de a bőrt nem szabad róla leszedni. Le kell ragasztani spéci vízhólyagra való ragtapasszal (ezt szinte mindenhol lehet kapni kint is olyan, mint egy második réteg bőr, ami megvédi a hólyagot a dörzsöléstől), amit rajta kell hagyni amíg magától le nem jön. Ez a tapasz napokig fent tud maradni, még a zuhanyzást is bírja.

Súlyosabb és nagyobb kiterjedésű hólyagoknál a varrás is hasznos lehet, ilyenkor varrótűbe Betadine-ba áztatott cérnát fűzve (természetesen a tűt előtte le kell fertőtleníteni öngyújtó lángjával és/vagy Betadine-nal) párszor áthúzva a hólyagon, majd a cérnadarabokat kilógva benne kell hagyni a hóyagban. Így az újratermelődő folyadék mindig ki tud folyni a cérna mellett.

Talpfájdalmak

Főleg az első időkben nagyon fájt esténként a talpam a szokatlan terhelés és a kavicsos utakon történő gyaloglás miatt. Ezt hideg vizes lábáztatással és masszázzsal lehet a legjobban kúrálni. A masszázst meg lehet ejteni az út közbeni pihenők alatt is. Van, akink egy extra puha talpbetét segített, én is vettem egy zseléset, de nekem sajnos nem vált be, sőt, vízhólyagom lett tőle.

Azért is meg kell nézni alaposan a betétet, mert lehet, hogy túl magas lesz, és nem férünk el tőle rendesen a bakancsunkban! 

masszazslabda_el_camino_felszereles.jpg

Aranyat ért viszont a Decathlonban egy ezresért vásárolt szivacs masszázslasztim, amit esténként letettem a földre, majd a talpamat rányomva gurigáztam vele. Többen kölcsönkérték, ráadásul vízben is használható! Más izmokon is jó szolgálatot tesz, például a fájó combon vagy a vádlin is gurigáztam vele rendszeresen.

Izomfájdalmak

A nagy terheléstől a lábaim eleinte eléggé fájtak. A vádli- és a combizmok is rendesen be voltak durranva, de szerencsére ezek a tünetek idővel teljesen elmúltak. Az első időkben viszont nagy szükség volt a masszázsra, a krémekre és a vitaminokra. 

A masszázst mindenki meg tudja magának oldalni, de sok szálláson vannak lábmasszírozó gépek, amik 2Euro körül masszíroznak két percen keresztül. Nem tudom ezek mennyire hatékonyak. Több helyen rendes masszőrök szolgáltatásait is igénybe lehet venni, én ezekkel nem éltem. 

A szervezetnek nagy szüksége van kalciumra és magnéziumra is, ezeket a multivitaminnal együtt vittem be a szervezetembe minden nap, illetve sok banánt és tejterméket ettem, ami jó kalcium forrás.

perskindol_sportkremek_el_camino.jpg

Krémekből ezt a két félét vittem magammal, fényesen be is váltak. A sárga a melegítő krém, ezt reggelente kentem a vádlimra és a combizmaimra, a kék pedig a hűsítő krém, amit esténként használtam. A Flector is jó szolgálatot tett, de az már csak akkor kell, ha elért minket ez a gond:

Az izomgyulladás

Előfordult még, hogy begyulladt az izom a bokám felett a sípcsontom mellett. Ez több zarándok problémája is volt, nagyon oda kell rá figyelni, mert egyrészt meghiúsíthatja az utunkat, másrészt maradandó egészségügyi problémákat is okozhat, ha nem kezeljük megfelelően.

labgyulladas1.jpg

A bokám felett a sípcsont mellett alakult ki egy dudor

A futók és túrázók gyakori panasza a lábszár elülső részének fájdalma. Ezt sokszor egy elöl húzódó izom, az ún. musculus tibialis anterior inának túlerőltetése okozza. Ez az izom a sípcsont (tibia) felső részén ered, végighúzódik a lábszár elülső részén, majd áthidalva a bokát a láb elülső-belső részén tapad. Fő funkciója, hogy a lábat felfelé emelje (dorsalflexio), illetve, hogy járáskor fékezze a láb lecsapódását a talajra (lejtőn lefelé menet és futáskor különösen megerőltető ez a fajta izommunka).

Az izomban a mozgás során fellépő erők áttevődnek az ínra, mellyel a csonton tapad, és hosszú távon károsítják azt – ennek „köszönhető” a lábszár fájdalma.

Jellegzetes tünetek:

Az állapot vezető tünete tehát a lábszár elülső részének, a bokának, illetve a láb felső részének fájdalma, melyet az érintett terület nyomásérzékenysége kísérhet. A fájdalom főként megerőltető futás, egyenetlen talajon, hegyes-völgyes terepen végzett túrázás, esetleg labdarúgás után tapasztalható. Amennyiben a terhelést nem csökkentjük, a panaszok akár heteken-hónapokon át fennállhatnak, sőt súlyosbodhatnak.

Forrás: Physioinfo

Az első napon, amikor megéreztem ezt a fájdalmat még nem vettem túl komolyan, gondoltam, majdcsak elmúlik. Természetesen nem így történt, ezért megkérdeztem a dokimat (innen is hatalmas köszönet Marcsinak, azaz Kiss-Polauf doktornőnek, aki egy zseniális sportorvos, és nem mellékesen az olimpiai csapatunkkal is ő foglalkozik), aki a következőket javasolta:

Minél stabilabb cipő viselése, mert a szandál túl nagy terhelés: Ez nem volt gond, ezért mentem bakancsban túracipő helyett, hogy stabil legyen a bokámnál.

Pihentetés, terhelés csökkentése: Megállni nem tudtam, ezért a napi 30 kilométer körüli "adagomat" 20 körülire csökkentettem, illetve egy erősen hegymenetes napon a hátizsákomat futárcéggel küldettem előre, hogy kíméljem a lábamat az ereszkedésnél fellépő erős terhelésnél. Utólag megmondhatom, hogy nagyon bölcs döntés volt ez. A lábat a megérkezés után felpolcolva érdemes pihentetni, ilyenkor hűsítő krémmel is bekentem.

tape.jpg

Tape: A kineziotape is hasznos dolog, leveszi a terhelés egy részét a fájó izomról. Ehhez viszont érteni kell, én nem használtam, de másoknak volt fent hasonlóan, mint a fenti képen. Nekik orvos tette fel (ezért is fontos a jó biztosítás és az EU TAJ kártya megléte) Kérdeztem őket, és mondták hogy nagyon jó.

sipcsont_melletti_izom_fajdalom.jpg

Masszirozás: Ez is sokat segít, bár eléggé fájdalmas tud lenni, ezért nem is vittem túlzásba. Ha megálltam pihenni összekötöttem a Flectoros krémezéssel és a nyújtással.

nyujtas_sipcsont_melletti_izom_2.jpg

Nyújtás: Óránként megálltam nyújtani és pihenni. A fenti képen látható módszert egy amerikai nő tanácsolta, ami be is vált. Ő sajnos nem kezdte el időben kezelni a problémát, ezért meg kellett állnia 5(!) napra, annyira begyulladt a lába. A módszer az volt, hogy a lábfejemet a földre fektetve leszorítva előreléptem, és nyomtam le a lábszáramat. Közben a túrabotommal tartottam az egyensúlyt és szorítottam össze a fogaimat. Ezt egy bő percig kell tartani, érezni kell, hogy nyújtunk, kicsit fáj is, de utána SOKKAL könnyebb lett.

flector_gel_el_camino_2.png

Gyógyszer: Flector krémmel kentem minden reggel, plusz út közben is pár óránként, illetve napi háromszor Diklofenac vagy Ibuprofen hatóanyagú gyógyszert szedtem a dokim utasításainak megfelelően. Helyben vásároltam Voltaren tablettákat, amik nem voltak drágák (kb 1,5-2Euro volt ha jól emlékszem) és remekül be is váltak.

labhutes.jpg

Jegelés: Nem sokáig, hanem többször rövid ideig. A legtöbb kocsmában adnak jeget egy nejlonzacskóban, ezért ez nem volt gond. A zacskót ne tegyük direktben a bőrre, én a csősálammal kötöttem fel úgy, hogy egy réteget a bőr és a zacskó közé tettem. Esténként ha vízparton voltam, gyakran bele is lógattam a lábamat a hideg patakokba, vagy épp hideg vizes lavórba, ami nagyon jól esett. Már csak azért is tökéletes a módszer, mert a talpaknak és a bedagadt lábfejnek is jól tesz a nap végén a hideg vizes áztatás.

Térdfájdalom, ízületek

A térdeim már az út előtt is kattogtak, ezért vitem magammal térdszorító harisnyát, amit végig használtam is mindkét lábamon. Ez nagyon hasznos volt, mert előfordult, hogy egy pár kilométeres városnézésre nélkülük indultam el, és ez így érezhetően megviselte a térdeimet.

izulet_erosito_vitamin.png

A túra előtt nagyjából egy hónappal pedig elkezdtem ízületerősítőt szedni, amit az út alatt is napi rendszerességgel folytattam. Gondolom ezek miatt nem is volt problémám a térdeimmel, pedig ettől nagyon féltem. Egészen biztos még, hogy a túrabotjaim is nagyon jó szolgálatot tettek, mert sok terhet levettek a lábaimról az út során.

Bőrápolás

neutrogena_mini_kezkrem_es_carex_ajakir_el_camino.jpg

Bár nem számítottam rá, de nagy szükség volt az ajakírra és némi (mini tubusos) kézkrémre is, mert néhol annyira fújt a szél, hogy teljesen kiszárította a bőrt. A csajok arckrémet is használtak, nekem arra nem volt szükségem. Szóval érdemes erre is készülni.

sudocrem-vedokrem-kiutes-ellen-el_camino.jpg

A kiütések és kidörzsölések ellen pedig kitűnő szolgálatot tett a kis tégelyes Sudocrem, ami valójában babapopsi krém, de egy túrázó cimborám ajánlására magammal vittem. Ez bőrirritációk helyrehozatalában segít a babáknak, és nekem is rengeteget segített, amikor az övem kidörzsölte az oldalamat. Illetve amikor a melegtől a bokámon lettek kiütések, akkor is ez a krém oldotta meg a dolgot néhány nap alatt.

A legfontosabb dologok szerintem tehát ezek: Nagyon figyeljünk oda a testünk jelzéseire, adjuk meg neki, amire a megnövekedett terhelés miatt szüksége van (a megfelelő ételek, vitaminok és ásványi anyagok) és azonnal kezdjük meg a problémák kezelését, mielőtt azok súlyossá válnának. Ha ezeket az egyszerű szabályokat betartjuk, akkor nem lesz sok gondunk az úton!

Én az út előtt pár hónappal javaslom, hogy kezdj el fizikailag felkészülni, bakancsot bejáratni, láb bőrét előkészíteni, illetve naponta szedett multivitaminnal, kalcium-magnézium tablettával és ízületerősítővel feltölteni a szervezetedet, amit persze az út során is érdemes folytatni.

Köszi, ha megosztod!

További hasznos El Camino tippek:

Előszó

Kajálás okosan

A szállásokról

Biztonsági kérdések

Mosás - hogyan, hol, mivel?

A zarándokokról

Postázás, utazás, futár - hogyan, mennyiért?

Tájékozódás a Camino-n

Nulladik nap, az út kezdete

A blog legeleje

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elcaminofrances.blog.hu/api/trackback/id/tr8112587065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pirpap 2018.04.20. 17:59:02

Potassium nem kalcium ahogy fentebb írja hanem kálium.

Pellegrino 2018.04.20. 17:59:17

@pirpap: Köszönöm, javítottam!