El Camino előkészületek - Edzés, fizikai felkészülés

2017. április 24. 07:30 - Pellegrino

A Camino-ra készülni szórakoztató is lehet!

Nem vagyok rossz bőrben, szeretek és szoktam is gyalogolni. Nem szoktam például 1-2(-3-4) megállókra felszállni Budapesten villamosra vagy buszra (gyakran metróra sem), ha épp nem sietős a dolgom és jó az idő. Inkább sétálok, nézelődök és gondolkozom.

el_camino_tippek_felkeszules_tanacsok_blog_2.jpg

Nem árt azonban felkészülni a rám váró napi 25-35 kilométeres túrákra, de nem kell közben megszakadni, lehet élvezni az előkészületeket némi helyi turistáskodással összekötve!

Sajnos a térdem és a bokám nem az igazi, ezért lépéseket kell tennem azért, hogy biztosan bírjam a terhelést. Időm nem sok van rá, egy bő hónapon belül indulok. A bakit már megvettem, az az okosság, hogy kb. 100 kilométert bele kell tenni még itthon, hogy kint már ne törje a lábamat. Ezzel együtt a többi túracuccot is be tudom járatni, ugyanis ruhákból sem tanácsos újban indulni, mert kidörzsölhetnek itt-ott, plusz jobb, ha még itthon kiderül ha valami nem kényelmes vagy esetleg gyári hibás.

Budapest rejtett szépségei

Jómagam nagyjából 15-25 kilométert ballagok naponta (bár inkább a 15 volt a gyakoribb), de nálam ez nem számít extrának, mert egyébként is szeretek sétálni. A bakancs jól tejesített, én is bírtam a strapát és szép lassan kiderült, hogy a holmik is jók lesznek (túrabot, dzseki, nadrág, pólók, alsónemű, zokni stb). Hogy ne legyen unalmas, én fogtam a telómat, és mint egy jó kis turista, fotózgattam a városban (egyébként is szeretek fényképezni). Ez azért is volt jó, mert általában nincs időm nézelődni, most viszont rengeteg szép dolgot észrevettem, olyanokat, amikre rohanás vagy vezetés közben nincs lehetőségem. Kb. az összes városnéző buszos arc akart adni szórólapot, úgyhogy -bár régebben lakom itt, mint a többségük- ezek szerint elég jól adtam a turisztot! :)

budapest_hidszlalom_el_camino_felkeszules_blog.png

Felkészülés: A hídszlalom

Érdemes kitalálni útvonalakat, amik szép helyeken mennek. Nekem ilyen ötletem például Budapesten a "hídszlalom", ami jó móka. Itt elindulunk mondjuk az Árpád hídnál Pesten, átmegyünk Budára rajta, lesétálunk a Margit hídig, azon vissza Pestre, ott lesétálunk a Lánchídig, azon át megint a túloldalra, majd Erzsébet híd és így tovább! Közben nézelődhetünk, fotózhatunk, de ha épp úgy alakul, simán megpihenhetünk egy kávéra valahol. Mégis erősödünk és célunk is van csakúgy, mint a Camino-n.

A Feneketlen tó is szép

A Feneketlen tó is jó célpont a XI. kerületben a Kosztolányinál, ehhez még csak ki sem kell mennünk a városból. A körülötte lévő futópálya 500 méteres, szóval elég jól ki lehet számolni mennyit sétáltunk. Lakik itt egy gyönyörű madár (szürke gém) őt nagyon szeretem figyelni és fotózni. A tóban vannak kacsák, halak és teknősök is, mellette pedig szabadtéri kondigépeket is lehet használni. Hasonlóan jó hely még a bikás park is, ott a négyes metró is megáll.

A budai várnegyed

El lehet még sétálni a várhoz, ott menni egy nagy kört, majd hazaballagni. Ez is igen kellemes, de ennél inkább aszfalton megyünk és a szintkülönbségek se óriásiak, de kezdetnek megteszi, legalábbis amíg hozzászokunk a terheléshez.

Kirándulás a budai hegyekben

A nagyobb szintkülönbségek és a terep miatt a budai hegyek is jó célpontok lehetnek, a János hegyi kilátó vagy épp a Normafa kellemes kirándulóhely és közel is van, nem kell hozzá elutazni. Itt is haladhatunk fokozatosan, előbb a kényelmesebb kirándulóutakon, aztán teljes menetfelszereléssel hátizsákkal a terepen hegyről lefelé a földes ösvényeken. Természetesen nem mindenki Budapestről indul (én is vidéki gyerek vagyok "gyárilag") de mindenhol ki lehet találni valami király útvonalat.

Felkészülő túra a Pilisben

Hétvégén cimborákkal a hegyekbe is felmentünk, egy könnyebb 17 kilométeres szakaszon kirándultunk. Az idő tökéletes volt, nagyon jól éreztük magunkat. Ekkor bizonyosodott be, hogy a túrabot bizony tényleg jó barát, ereszkedésnél rendkívül hasznos!

A felkészítő túráknál nem a nagy táskával megyek, hanem egy 22 literes Thule Capstone túrahátizsákot viszek magammal. Ennek is nagyon kényelmes hálós háta van, így nem izzaszt meg, nagyon jól pakolható és rendkívül kényelmes, nagyon szeretem! Lehet bele rámolni súlyt, (kell is, hiszen kaja és innivaló az egy napos kiránduláshoz is szükséges) így szokhatjuk, hogy valami van rajtunk, de mégse egyből a nagyobb terheléssel kezdünk.

Van nekik nagyobb túrazsákjuk is, (kicsit már sajnálom, hogy nem azt választottam) mert bár annak idején nézegettem, de akkor még nem volt raktáron. Létezik belőle férfi és női változat is, és több színben kapható.

Jót tesz még némi kocogás, bringázás, reggel pár fekvőtámasz és felülés. Nem kell túltolni, de nem baj ha az ember nem cseszi szét a szervezetét a semmittevésből vagy ülőmunkából egyenesen a napi 25-30 kilométeres túrázásba való ugrással. Hidd el, megéri kicsit ráedzeni!
pro_touch_terdszorito_harisnya.png

Nekem a térdem nem az igazi, kattog, ezért vettem rá egy jó kis térdszorítót az Intersportban. Elég hasznos holmi, érezhető volt a különbség vele és nélküle (mert volt, hogy otthon felejtettem). A szervezetemet is elkezdtem feltölteni magnéziummal és ízületerősítőkkel (Kondroitin, MSM és kurkuma tartalmú tablettákkal), ezeket vinni is fogom magammal.
izulet_erosito_vitamin.png

Ízületerősítő étrendkiegészítő

Ami bölcsességet még magamra szedtem: túra közben nem jó tiszta vizet inni, mert amikor izzadunk, akkor kimennek a szervezetünkből az ásványi anyagok, és a vízivással mi még inkább kimossuk a maradékot is. Érdemes tehát valami izotóniás italporral turbózni a kulacsunkat, hogy ezeket pótoljuk vagy szinten tartsuk testünk ásványi anyag és sóháztartását.

Tipp: Nagy melegben én egy kulacs vizet és egy kulacs izotóniás italt viszek (vagy multiitaminos pezsgőtablettásat), így a tiszta vízzel be tudom nedvesíteni a sapkámat például szükség esetén, de meg is tudom inni ha kell.

Én nem vagyok egy koránkelő típus, az utolsó héten érdemes elkezdeni átállni, és reggel 6-7 között felkelni. A Camino-n ugyanis nem alhatok majd délig, indulni kell, különben megelőznek a többiek, és csökken az esélyem a jó szállásra.

Következő bejegyzés

 

Ez is érdekelhet:

A megfelelő bakancs kiválasztása

A jó hátizsák titka

A túrabotok fajtái

Ruhák

Egyéb hasznos holmik

Biztosítás, EU TAJ kártya

Az utazás megtervezése és költségei

Egy kis matek, vagyis mennyit költ az ember összesen az El Camino alatt?

Előzmények

Inspiráló filmek és videók

A Camino del Norte 0. napja

A Francia út 0. napja

Portugál Út útinapló Lisszabontól

Angol Út Ferroltól

Camino Finisterra

Norte felkészülés

Caminós Tippek, trükkök

A blog legeleje

Ha szereted, amit csinálok és támogatnád az utamat, vagy meghívnál egy szállásra, szendvicsre, üdítőre, sörre vagy egy kávéra virtuálisan, mostantól megteheted ide-, vagy az alábbi képre kattintva:

Csatlakozz hozzám Facebook-on, Instagramon és a Youtube-on is!

become-a-patron-button-1_1.pngHa tetszett, nyomd meg a gombot!

arrow_outline_yellow_down.png

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elcaminofrances.blog.hu/api/trackback/id/tr8112372707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dagda 2017.04.25. 00:50:56

Van egy régi mondás: egyetlen haditerv sem éli túl az ellenséggel való találkozást.
Ez a Caminora is igaz. Meg fogod látni.

Ne terheld a hátizsákod italporral, pezsgőtablettával. A kiegyensúlyozott étkezés (rengeteg gyümölcs fontos) pótolni fog mindent.

A fokozatosság is számít. Ugyan az első napi etap (St.Jeanból Roncesvallesbe) egyben megy le (hacsak nem tíz kilométerre szabod az első napodat, van ott egy hangulatos fogadó), de utána nyugodtan szabj kisebb távokat, add meg a lehetőséget a szervezetednek, hogy egy hét alatt készüljön fel a nagyobb távokra. Megbosszulja magát, ha túlerőlteted magad.

A legfontosabb, hogy a vízhólyagokra készülj, azt nem tudod elkerülni és a 100km kevés hozzá, legalább ötször tegyél meg minimum 20km-et még itthon, hogy a lábad megszokja. Egy puha talpbetét rengeteget javít egyébként.

Clavell77 2017.04.25. 20:31:30

Én 2013-ban jártam végig. Nem állítom, hogy nincs sok igazság abban, ahogy készül a leendő peregrino, de én anno nem lihegtem túl. Semmi előkészület nem volt, a bakancsom null kilométeres, nem is drága darab (Decathlonos) volt. Egyszerűen lusta voltam itthon elkezdeni túrázni (ami érdekes paradoxon a Camino-n legyalogolt 820km-t tekintve :D ), hogy bejárassam a bakancsot és magamat. Vízhólyagom nem lett ennek ellenére, de az is igaz, hogy az első héten azért fogyott az Ibuprofen :) A CalMag az végig, az szerintem is hasznos. Túrabotokról az Út végére 180 fokot fordult a véleményem - pozitíve (nem a reklám helye, tudom, de itt írok róla: camino.opencomp.hu , itt sok mindenről írok, ami a felkészülést illeti ). Ahogy Dagda is említette, SJPDP-ból az első nap az tényleg kemény annak, aki nem edzett (főleg a Route Napoleon-on), sőt, ott még az edzetteknek is. Az első nap végén Roncesvallesben sok zarándokot láttam úgy járni, mint aki 85 éves és most ütötte el az Intercity (én voltam az egyik, haha). Ám a Camino nem verseny, ha van időd, akkor annyit mész, amennyit jólesik. Nekem volt 16 km-es napom és 42 km-es is...ahogy adta és kedvem volt. Egy sokat hangoztatott nézettel azonban egyetértek: van egy élet a Camino előtt és van egy másik utána.

berne 2017.04.25. 21:33:18

Már megbocsáss, hogy bele szólok, de vedd ettől lazábban.

Pellegrino 2017.04.25. 22:44:42

@Clavell77: Köszi a tippeket! A blogodra ránéztem, az automatikusan elinduló zene ellenére tetszett első blikkre, elolvasom majd! :) Én szeretek kicsit felkészülni, sportos múltam van, jobb ha kicsit ráedz az ember az ilyen szokatlan terhelésre, mintha sokkolja a szervezetét (szerintem). Ártani legalábbis biztosan nem fog! ;)
süti beállítások módosítása