Előkészületek - A szükséges ruházat összeállítása

2017. április 20. 11:54 - Pellegrino

Vagyis mi kerüljön a hátizsákba?

Mint említettem, nekem gyakorlatilag semmi túracuccom nincsen, ezért mindenfélét be kell szereznem a Camino-hoz. Most épp akad némi szabadidőm, ezért alaposan körüljárok minden lehetőséget, hogy a lehető legjobb ár/érték/súly arányú felszerelést rakjam össze, ami megkönnyíti majd a zarándoklatot. 

_e1b1998.jpg

A három talán legfontosabb felszerelésemről, vagyis a lábbelikről (zokni, bakancs, sportszandál), a túrabotokról, a hálózsákomról és a hátizsákról már írtam ezelőtt, most lássuk a többit.

Azt a tanácsot kaptam, hogy érdemes rétegesen jól variálható felsőruházattal készülni, aminél van egy alsó, egy középső és egy külső réteg amit az időjáráshoz képest hordunk vagy nem hordunk.

el_camino_turazas_reteges_oltozkodes.jpg

A túrázó ruházatának rétegei

Az alsó a pólókat és az alsóneműt jelenti, a középső valami pulcsit, a külső pedig egy jó kis héjkabátot ami lélegző, de mégis vízálló. Az alsó rétegre érdemes izzadtságot elvezető, gyorsan száradó anyagút választani. Ezek jellemzően többnyire melegebb időben jobb, ha szintetikusak.

Egyik nagyon képben lévő túrás ismerősöm ezeket mondta ezzel kapcsolatban: "Csak szintetikus anyagokat szabad megvenni, persze a Decathlonosra nem mernék fogadni, azt nem ismerem. A pamut megtartja a vizet, nem szárad meg rajtad sem, és ha kimosod a szálláson egy éjszaka alatt sem fog megszáradni, és sajnos büdösödik. Aláöltözetből és zokniból én csak antibakteriálisat vinnék (a Decathlonos olcsó cucc úgy hallottam, hogy büdösödik rendesen), aláöltözetben még nagyon jó a merinós (persze ennek ára van, de hosszútávon nagyon megéri)"

Én eleinte meglehetősen idegenkedtem ettől, de aztán kipróbáltam, és azt kell mondjam, hogy a mai modern műszálak már nagyon kényelmes érzést adnak a bőrön. Hidegebb időre ajánlják a merinói gyapjú alsóneműket, de én nem télen megyek, úgyhogy maradnak a szintetikus cuccok:

alsoadrag_sondico_turazas_el_camino_szintetikus_sport_olcso.jpg

Alsógatyák - Az alsónadrágok terén se árt sportos típusút beszerezni, ami nem dörzsöli ki az embert "lent délen" a sok séta közben. Ezeknek jellemzően hosszabb a száruk, hogy jobban tapadjanak a combra hogy ne csússzanak fel olyan könnyen. Többnyire a szintetikus(abb) anyagúak ajánlottak ebből izzadtság elvezetési és száradási/szellőzési szempontok miatt. Ilyenek például a futáshoz vagy a focihoz ajánlott alsóneműk. Alaposan körülnéztem, szerintem a legjobb vételek egyrészt a Sports Direct-ben voltak, pontosabban 2 darab alsó 5.900Ft-ért a fenti képen láthatóból. Elég húzósnak ítéltem az árát még így is a normál alsókhoz képest, de túráztam már "sima" gatyában, és nagyon kényelmetlen, amikor megizzad az ember és nem szárad meg...

decathlon_alsonadrag_olcso_el_camino_technikai_futo.png

Ennél a Decathlon volt eggyel olcsóbb, itt ugyanis már csak 3.490Ft volt 3 darab futáshoz ajánlott légáteresztő és gyorsan száradó Kalenji nevű alsó, ez már egészen elfogadható ár. Minden esetre teszteltem, teljesen jó és kényelmes, bár stílszerűen szólva nem volt az a "gatyarohasztó" meleg mostanában! A márkásabb gatyákból 10.000Ft is lehet egy darab, de ezt erős túlzásnak tartom. UPDATE: Bevált a Decathlonos alsónadrág, ajánlom, két Caminót is ilyenben mentem végig! Ráadásul fürdőgatya helyett is jó, mert pont úgy néz ki, mintha az lenne.

 

decathlon_turanadrag_atalakithato_quechua_el_camino.jpg

Lecippzározható szárú túranadrág

Túranadrágok - Van már egy jófajta könnyű vékony North Face lecippzározható szárú túranadrágom (turkálóban vettem tavaly zsír újonnan 6000-ért, bolti ára 20-25000Ft lett volna, szóval elég mázlis vétel volt), emellé beszereztem a Decathlonban egy puhább anyagú oldalzsebes szintén lecippzározható aljú "Arpenaz 500" nevű nadrágot 9.900Ft-ért. Járt hozzá egy öv is, de elég otromba és nehéz, ezért ezt biztosan nem fogom cipelni. Helyette egy vékonyabb és könnyebb sajátot fűztem bele, ennek csaknem fele volt a súlya. Átalánosságban jó ha a túranadrág is gyorsan száradó félszintetikus (vagy teljesen az) és ripstop-os, azaz szakadásgátlós anyagból van. Ez közelről nézve olyan, mintha kis négyzetekből állna, ezeknek a négyzeteknek a szélei megállítják a szakadást, ha mondjuk kilyukasztjuk a nadrágunkat például egy tüskével a terepen. UPDATE: Bevált ez a nadrág is, örülök, hogy ezt vittem!

ripstop_nylon_anyag_el_camino.jpg

A ripstop anyag közleről

Túrazoknik - Ezekről a már írtam itt nem megyek bele mégegyszer a témába. Természetesen 3 pár lesz nálam belőle.

decathlon_turapolo_esoallo_quechua_tech_frech_100_el_camino.jpg

Túrapóló erősített hátrésszel, szettben ez is akciós volt

Túrapólók - Pólóból se ajánlatos tiszta pamutot venni, mert ha megizzadunk, vizes marad a testünkön és lassan szárad meg. Ez kényelmetlen érzés, de meg is fázhatunk tőle. Ehelyett léteznek szintetikus anyagból készített technikai pólók, amiknek fő tulajdonsága az, hogy a vizet elvezetik a testtől, és nem szívják magukba a nedvességet, hanem a felületükön tartják azt, ezért gyorsan meg is száradnak. Nem kell tőlük idegenkedni, ez már nem az a régi fajta izzadós-tapadós nejlonanyag, hanem egy egészen kellemes könnyű lélegző viselet.

Körülnézve elég sokféle márkás túrapólót találtam, de 5-10.000 forintot nem szándékoztam a márkanévért kiadni. Ehelyett beszereztem a jobbik féle  Decathlonos túrapólókat, hátizsákhoz való erősített hátrésszel. Akciós csomagban három darabot vettem, két rövidujjút és egy hosszúujjút. A hosszabb ujj nem csak hűvösebb időben jöhet jól, de például az erős napsütés ellen is meg tud védeni szükség esetén. Tech Frech 100 a típusa, darabja 2990Ft, de kapható náluk háterősítés nélküli póló is már 1490-től. Viszek még egy rövidujjú Columbia túrainget, aminek szellőzős a hátrésze, és egy sima vékonyabb aláöltözet pamutpólót ami hosszú ujjú, ebben kényelmes lesz aludni vagy várost nézni. UPDATE: Beváltak a pólók, de a következő túrára 2 hosszúujjúval és egy röviddel mennék, mert a nap ellen is remekül védett a hosszú és hidegben is jobb, mint a rövid!

Eső esetére

 szeldzseki_el_camino.jpg

Héjkabát lélegző, eső- és szélálló anyagból

Héjkabát - Ezt szintén az Intersportban szereztem be a budaörsi bolt újranyitási akciójában március végén. Relatíve nem volt túl olcsó, mert márkás darab, esőálló membrános lélegző anyagból van, a nyakánál vékony de puha polárcsíkkal, ami a nyakamhoz érve jóval kellemesebb érzés, mintha csak a kabát anyaga lenne ott. Erre sem sajnáltam nagyobb összeget kiadni, mert ezt mindenhol fogom tudni használni később is, nem csak túrákon. Az ára 20.000Ft volt (35.000 helyett), de láttam Decathlonban valamivel olcsóbb héjkabátokat is. Általánosságban 10-20.000 között mozog az áruk. Lényeges, hogy vízálló, mégis  lélegző anyagból legyen, hogy ne fülledjünk bele, mert az eső meleg időben is eshet...

tura_esoponycso_poncho_el_camino_esokabat.jpg

Poncsó, ami alá a 40 literes hátizsák is befér

Esőponcsó - Májusban, amikor én megyek a Camino-ra elég sok eső lehetséges, ezért lehet, hogy egy poncsót viszek majd magammal. Olyan kellhet, ami alá befér a 40 literes hátizsákom is. Sokféle kapható többféle áron, létezik a vékony átlátszó fajta, ami például minden fotóshátizsák alap kelléke, de az itt nem lesz megfelelő, mert egyszeri használatra tervezték vész esetére. Ide masszívabb poncsó kell, ami kibírja a többszöri használatot és a nehezebb terep adta igénybevételeket is, tehát emiatt vastagabb anyagú és erősebb hegesztésekkel/varrásokkal ellátott kabátot kerestem. Ilyenek jellemzően 10-20.000Ft körül mozognak, de szerencsére a Decathlonban 5990-ért lehet kapni megfelelőt. Vigyázni kell, nem elég a 40 litert figyelni, mert van belőle S/M és L/XL méretű ami az ember testmagasságára vonatkozik. Összehajtva 18*20*3 centimétert foglal a hátizsákunkban, súlya 340 gramm.

karrimor_olcso_kamasli_el_camino_felszereles.jpg

Kamásli

Kamásli - Erről megoszlanak a vélemények. Én nem feltétlenül szeretnék esőnadrágot vinni, de a poncsó nem védi meg a lábszáramat az ázástól, ezért gondolkozom egy pár kamásli beszerzésén. Sokféle áron kapható ez is (leginább 10.000Ft felett), én a Sports Direct-ben leltem egyet 5.000-ért. Nyilván nem ez a legtutibb, ha sokat túráznék a mostanin kívül, akkor biztosan jobban elmélyednék ebben a témában is (lehet hogy így lesz). Viszont ez volt a legkedvezőbb árú, és a minősége is megfelelőnek tűnik. Ebből is van méret, S/M és L/XL, oda kell figyleni a vásárlásnál! 

esonadrag_quechua_olcso_el_camino_decathlon.jpg

Esőnadrág

Esőnadrág - Lehetséges, hogy a poncsó és a kamásli kombót kiváltom egy esőnadrággal és a már meglévő jó minőségű héjkabátommal, így súlyt és helyet spórolhatok, de ezt még nem döntöttem el. Decathlonban 3490Ft-ért lehet méretes esőálló nadrágot kapni, szóval az ára egyáltalán nem vészes. Hátul cippzáras, vagyis szükség esetén gyorsan fel lehet kapni még bakancson keresztül is. Jó vételnek tűnik.

 

decathlon_turakalap_esoallo_quechua_el_camino.jpg

Esőálló szellőzős túrakalap

Túrakalap - Ez is a Decathlonból van, esőálló mégis szellőzik, mert oldalt hálós anyagú amire rálóg az esővédő anyag. Világos- és sötétszürke színben kaható. Nagyon megörültem, hogy végre találtam méretes fejfedőt, ugyanis ezt a kalapot fejkörméretre lehet kapni. Nem a szokásos "one size fits all" és nem is állítható, aminke kifejezetten örülök, mert nekem 60 centi a fejkörméretem, ezért a sapkák közül elég kevés kényelmes. 3500Ft volt az ára, kipróbáltam, bevált itthon egy esős napon.

UPDATE: A poncsót és a kamáslit végül itthon hagytam, de az esőnadrág, héjkabát és kalap kombó nekem tökéletesen bevált!

Ha hideg lesz

 

karrimor_olcso_polar_pulcsi_sports_direct_el_camino.jpg

Jó meleg polár pulóver

Pulóverek - Egy vékony és egy vastagabb polár pulóvert viszek magammal középső réteg gyanánt, mert nem szeretek fázni, viszont nem tudom, hogy mennyire lesz hideg a hegyekben. Aztán maximum az egyiket ott hagyom adományban, vagy feladom magamnak postán ha nagyon mellényúlok (ezt a lehetőséget alul, a poszt végén részletezem), de szerencsére a súlya egyiknek sem túl nagy. A vékony polár Intersport-os nyitási akciós, potom 3000Ft volt, a vastagabb (a képen látható) pedig Sports Direct-es pulcsi 7000-ért. A budaörsi Decathlonban volt akciós 4000Ft-ért egy jónak tűnő hajós polár pulcsi, én végül ezt választottam. Kényelmes, könnyű és behúzható az alja, illetve vízlepergető anyagból van. Párnának is jó lesz majd a hálózsákom tokjába tömve éjszaka.

img_20170404_104649.jpg

Csősálak

Csősál - Volt nekem otthon. Ajánlották több blogon is, szóval nincs kétségem afelől, hogy hasznos lesz. Fejpántként, sapkaként vagy sálként is használható, de alvásnál is jól jöhet például szemfedőként. Ha nincsen, a Decathlonnál ez is beszerezhető többféle színben olcsón. UPDATE: A leghasznosabb felszereléseim egyike volt, 3 darabot használtam folyamatosan!

Sapka - Viszek azért egy vékony de meleg sapkát is magammal, ez reggel jól jöhet az esetleg hűvösebb hegyi vagy kora reggeli részeken.

vekony_kesztu_el_camino.jpg

Vékony futókesztyű

Kesztyű - Egy vékony béléskesztyű is lesz a zsákban, amit futáshoz is ajánl a gyártó. Ez 1.300 forintba került a Sports Direct-ben. Megy majd bele a feladós pakkba ez is, ha mégsem lesz rá szükség, de az indulásom dátumával kapcsolatban (május legeleje) annyiféle időjárásról olvastam, hogy biztos ami biztos inkább elviszem.

UPDATE: A kesztyűk párszor igen jó szolgálatot tettek, például hidegebb reggeleken és a hegyekben az elején nagyon jól védte a kezeimet a széltől és a szemerkélő esőtől. Kis súlya miatt legközelebb is magammal viszem!

Alvás

Alváshoz viszem a hálózsákot, erről ebben a posztban már írtam részletesen. Az alváshoz nem jó nagyon felöltözni, mert a testünk akkor a ruhát fűti fel és nem a hálózsákot, ezért egy alsónadrág és egy vékony póló tökéletesen elég. Van, aki viszont sátrat visz, ami elég nehéz és Spanyolországban nem is nagyon szabad sátorozni, mert arrafelé minden kis földterület magánterület.

fuggoagyas_turazas.jpg

Van viszont egy nagy okosság: a túrafüggőágy! Ez kicsi, könnyű és erős ejtőernyőanyagból van, plusz bárhol 2 perc alatt felállítható, csak 2 rögzítési pontra van szükségünk és teljesen mindegy, hogy milyen a talaj. Lehet benne pihengetni, ha megállunk szünetet tartani egy szép helyen, de aludni is kitűnő. Ha kifeszítünk fölé egy ponyvát, akkor az eső ellen is védve vagyunk, a szúnyogok ellen pedig szúnyoghálós hálózsák vagy a függőágyhoz kapható háló véd meg. A spanyoloknál nem nagyon vannak szúnyogok, de legyek és bogarak igen, szóval nem árt a védelem. Jó, mi? Bringás Caminózóknak tökéletes választás lehet!

TIPP: Sokféle színben kapható. Nekem zöldes-barnás színű van, mert az jól elrejt az erdőben! ;)

Erről a fajta túrázásról hamarosan lesz külön cikk is, mert nagyon jó dolog!

Nagyjából ezek a dolgok lesznek nálam, még esteleg variálok velük, de majd azt is ideírom. Plusz meg kell még mérnem a cuccok súlyát hogy beleférjek a kb. 8-10 kilóba.

A postázással kapcsolatban: A spanyoloknál van lehetőség úgynevezett zarándokcsomag feladására a postán. Országon belül 1-3-7 kilós változatok között választhatunk, nagyjából 10-13 Euro közötti áron. Kérhető, hogy a csomag postán maradjon 10 napig ingyen, utána 1 Euro/nap a tárolás ára. Arra gondoltam, hogy ha lesznek olyan holmik amikről kiderül hogy nem kellenek már, és sajnálom otthagyni, akkor ehhez a megoldáshoz folyamodok. Feladom csomagban a túra utolsó állomására (Santiago de Compostelába) postán maradó jelzéssel és átveszem majd ha odaérek. UPDATE: Éltem vele, bevált! Itt olvashatsz róla!

Megírtam az egyéb magammal vitt kütyük listáját is, nézz rá, ha érdekel!

Az összes felszereléssel kapcsolatos bejegyzés itt olvasható!

Következő bejegyzés

Ez is érdekelhet:

Mindent a túrazoknikról

Egyéb hasznos holmik

A jó hátizsák

A bakancs és egyéb lábbelik

Túrabot - kell vagy nem?

A hálózsákok fajtái

Egy kis matek, vagyis mennyit költ az ember összesen az El Camino alatt?

Az utazás megszervezése és ára

Előzmények

Inspiráló filmek és videók

A Camino del Norte 0. napja

A Francia út 0. napja

Portugál Út útinapló Lisszabontól

Angol Út Ferroltól

Camino Finisterra

Norte felkészülés

Caminós Tippek, trükkök

A blog legeleje

Ha szereted, amit csinálok és támogatnád az utamat, vagy meghívnál egy szállásra, szendvicsre, üdítőre, sörre vagy egy kávéra virtuálisan, mostantól megteheted ide-, vagy az alábbi képre kattintva:

Csatlakozz hozzám Facebook-on, Instagramon és a Youtube-on is!

become-a-patron-button-1_1.pngHa tetszett, nyomd meg a gombot!

arrow_outline_yellow_down.png

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://elcaminofrances.blog.hu/api/trackback/id/tr4412439731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása